پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی سلامت          17 بهمن 1393 - 06 February 2015


درد معده و روش های درمان درد معده







 چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:

۱. درد شکم ناگهانی و شدید است.

۲. درد بیش از چهار روز طول کشیده است.

۳. خونریزی مقعد یا کاهش وزن وجود دارد.

۴. اسهال و درد شکم به‌طور مکرر روی می‌دهد.

ـ درد معده نشانهٔ چیست:

اگر خوردن یک غذای تند معده‌تان را به‌درد آورده است، تعجب نکنید. چیز مهمی نیست، احتمالاً دچار دل به‌هم خوردگی معده شده‌اید و حداکثر بعد از چند روز حالتان خوب می‌شود. اما اگر با خوردن غذای معمولی برنج و غلات و مراقبت از معده هنوز هم ناراحتید و درد معده دارید، احتمالاً دچار زخم گوارشی شده‌اند. این زخم‌ها که درون لولهٔ گوارشند، به هر شکل و اندازه و در هر جا ممکن است پدیدار شوند. در واقع، دردی که با خوردن غذا کمی آرام بگیرد ممکن است علامت زخم معده یا دوازدهه باشد. برخلاف درد دل به‌‌هم خوردگی معده، درد زخم گوارش باز می‌گردد.

گرچه هنوز علت دقیق زخم گوارشی نامعلوم است (تحقیقات اخیر باکتری‌هائی را که نام هلیکوباکترپیلوری دارند مسئول ایجاد این زخم‌ها می‌داند)، اما مشخص است که خوردن چیزهائی مثل آسپیرین و قهوه زخم را بدتر می‌کند. برخی داروها، مثل آسپیرین، توانائی معده را برای التیام خود مانع می‌شود.

اما گاهی زخمی در کار نیست و درد معده دارید. در این حالت ممکن است دچار سوء هاضمه شده باشید، یعنی پوشش درونی معده هر غذائی را تحمل نمی‌کند که شایع‌ترین اینها غذاهای پر ادویه است. نشانگان قولون تحریک‌پذیر هم دستگاه گوارش را به تنگ می‌آورد. در اینجا روده در به جلو راندن غذا دچار اشکال شده است. علامت مشخصهٔ نشانگان قولون تحریک‌پذیر درد شکم همراه با اسهال یا یبوست و نفخ است. درد با اجابت مزاج تسکین می‌یابد، ولی باز هم بر می‌گردد.

مسمومیت غذائی هم درد معده می‌آورد. ممکن است ساندویچ کهنه‌ای را نادانسته خورده باشید، ولی رودهٔ شما کهنگی آن را تشخیص می‌دهد. نفخ ناشی از بلع هوا در هنگام جویدن یا تولید گاز متان در هنگام هضم غلات هم ممکن است در لولهٔ گوارش گیر کرده و تا خارج شدن آن ایجاد درد کند.

متأسفانه، تعداد بیماری‌های گوارشی که می‌توانند ایجاد درد ناگهانی شکم بکنند زیاد است. از جملهٔ اینها التهاب زخمی قولون، بیماری کرون، بیماری کیسهٔ صفرا، التهاب آپاندیس، التهاب دیورتیکولی، و التهاب لوزالمعده است.

ـ درمان درد معده:

برای تشخیص علت هر درد شدید و تند شکم نزد پزشک بروید. چون علت این دردها معمولاً نیاز به درمان هرچه سریع‌تر طبی دارند. اما برای رفع درد و ناراحتی جزئی شکم کارهائی می‌توانید بکنید. چای بخورید. اسید تانیک موجود در یک فنجان چای دم‌کرده ظاهراً به دفع برخی باکتری‌ها و مواد شیمیائی عامل درد معده کمک می‌کند، مخصوصاً اگر اسهال هم داشته باشید. ظرف یک ساعت پس از خوردن چای درد باید تسکین یابد. ضد اسید بخورید. تمام داروهای ضد اسید ماده‌ای دارند که زیادی اسید معده را خنثی می‌کنند. (به بخش سوزش دل، مراجعه کنید).

ـ درمان درد زخم گوارشی:

گرچه علت دقیق زخم گوارشی معلوم نیست، ولی راه‌های درمانی خوبی برای آن دارند. دارو بخورید. انواعی از داروها وجود دارند که با تأثیر بر گیرنده‌های H۲ توان معده را برای تولید یا ترشح اسید مهار می‌کنند. تحقیقات نشان داده است که در ۹۵ تا ۹۸ درصد موارد استفاده از این داروهای قوی زخم التیام یافته است. بیشتر پزشکان معتقدند که این دارو باید جزء اصلی درمان باشد. سایمتیدین بخورید. داروهائی مثل سایمتیدین و رانیتیدین تولید اسید معده را که باعث زخم می‌شود متوقف می‌کنند.

آنتی‌بیوتیک بخورید.

 اگر درد مقاوم شکم و اسهال دارید، احتمالاً برای از بین بردن باکتری‌های جای گرفته در معده باید آنتی‌بیوتیک بخورید. شیر بخورید. خوردن یک لیوان شیر بدون چربی در حملهٔ درد زخم معده تسکین سریع آن را به‌دنبال دارد. شیر مانند یک ضداسید عمل می‌کندو با خنثی کردن اسید درد را هم از بین می‌برند. اما مواظب باشید: برخی از کسانی که برای تسکین درد معده شیر خورده‌اند، بعد از مدت کوتاهی دچار درد شدیدتر گشته‌اند.
غذای محرک نخورید. پزشکان مدت‌ها قبل متوجه شده‌اند که غذاهای پرادویه ایجاد زخم گوارش نمی‌کند، ولی درد زخم را شدت می‌بخشد. بافت زخم بسیار حساس‌تر است و وقتی غذای تند یا اسیدی خورده شود، درد ایجاد می‌شود. پس، از خوردن غذاهای محرک زخم خودداری کنید. قهوه نخورید. دلیلی وجود ندارد که نشان دهد خوردن قهوه زخم معده می‌آورد، ولی کافئین قهوه زخم را تحریک می‌کند. به‌هر حال، هیچ‌وقت بیش از دو یا سه فنجان قهوه در روز نخورید.

زیاد آسپیرین نخورید.

تحقیقات نشان داده است که مصرف زیاد آسپیرین پوشش معده را آسیب رسانده و باعث خونریزی آن می‌شود. اگر برای رفع سرماخوردگی یا سردرد دو سه روز آسپیرین می‌خورید، اشکالی ندارد، ولی اگر بیش از سه ماه خورده‌اید، ممکن است دچار گرفتاری شوید. در این مورد، پزشک می‌تواند داروی دیگری جایگزین آن کند. سیگار نکشید. نیکوتین سیگار پوشش معده را آسیب رسانده و زخم آن را تشدید می‌کند.

ـ درمان درد نشانگان قولون تحریک‌پذیر:

متأسفانه هنوز علت نشانگان قولون تحریک‌پذیر کاملاً معلوم نیست، ولی خوشبختانه با تشخیص آن می‌توان تمام ناراحتی‌ها را از بین برد. وحشت نکنید. چون اغلب تشخیص علت نشانگان قولون تحریک‌پذیر سخت است، در برابر معاینه و آزمایش صبور باشید. وقتی تمام آزمایش‌ها منفی باشند و کسی نتواند علت را به شما بگوید، نگران شدن چیزی عادی است. فیبر بخورید. سبزیجات و غلات سبوس نگرفته نه تنها حاوی مواد مغذی هستند، بلکه از یبوست هم جلوگیری کرده و قولون تحریک‌پذیر را آرام می‌کنند.

چربی نخورید.

غذاهایچرب تحریک‌پذیری قولون را بیشتر می‌کنند. غذاهای محرک نخورید. غذاهای پر ادویه هم در تحریک‌پذیری قولون شرکت دارند. غذاها را امتحان کنید. گرچه همهٔ پزشکان معتقد نیستند، ولی برخی می‌گویند که نشانگان قولون تحریک‌پذیر ممکن است ناشی از حساسیت به برخی غذاها باشد. شما می‌توانید با حذف یک‌به‌یک موادی که می‌خورید درستی یا نادرستی آن را نیز امتحان کنید. شیر، تخم مرغ، گندم، ذرت، سویا، بادام زمینی، مرکبات، نوشابه‌های گازدار، و شکلات از شایع‌ترین مواد ایجاد کننده، واکنش‌های حساسیتی روده هستند. هر بار گروهی از مواد را برنامهٔ غذائی خود حذف کرده و ببینید آیا درد تسکین می‌یابد یا نه. اگر علائم ناراحتی از بین برود، معلوم می‌شود که به آن ماده حساسیت دارید.

دارو بخورید.

 اگر از ناراحتی‌های نشانگان قولون تحریک‌پذیر در رنج هستید، پزشک ممکن است برایتان داروهای ضدگرفتگی روده تجویز کند که ماهیچه‌های روده را شل می‌کنند. این داروها را فقط در دوره‌های شدید با درد باید مصرف کرد.
آگاهی داشتن در مورد بهترین درمان برای سوزش معده ( سوزش سردل)  از اهمیت بسیاری برخوردار است. به جای آنکه علائم آن را پنهان کنید ، آن  را درمان کنید. زیرا بسیاری از داروهای رایج وجود دارند که به خوبی اثر می کنند.

بهترین درمان برای سوزش معده

علائم آن حس سوزش در قسمت پایین سینه است که درد ناخوشایندی است و بر اثر بازگشت اسید معده به  سمت بالا و وارد شدن به مری این حس سوزش بوجود می آید که منجر به دردهای شدید می شود.

چه گزینه هایی برای یافتن بهترین درمان سوزش دل دارید؟

بهترین درمان به شما کمک می کند که این مشکل را از بین ببرید. متاسفانه به دلیل محدود بودن اطلاعات این مقاله من فقط چند علاج کلی برای ترشی معده را ذکر می کنم.

بهترین درمان سوزش معده

صنعت دارو از فروش داروها برای این بیماری میلیون ها دلار بدست می آورد که البته این دارو ها فقط عوارض این بیماری را درمان می کنند نه علت اصلی سوزش دل را ، بنابراین با پیشگیری ساده از بروز این عوامل می توانید از وقوع این بیماری جلوگیری کنید.وقتی علت اصلی را پیدا کنید ،بهترین درمان را به راحتی پیدا خواهید کرد و اطمینان حاصل می کنید که بیماری شما باز نخواهد گشت. بهترین  درمان نه تنها  مبارزه کردن با علائم بیماری است  بلکه مبارزه با علت اصلی آن است. بدون معالجه علت ریشه ای بیماری ، تقریبا خلاص شدن از این بیماری غیرممکن است.

در مرحله نخست برای پیدا کردن بهترین درمان باید چیزی که عامل بروز این مشکل است را شناسایی کنید . برخی کارهایی که هر روز انجام می دهیم می تواند عامل  سوزش دل باشد .فقط یکبار وقتی علت اصلی این مشکل را فهمیدید به سادگی بهترین درمان را خواهید یافت و مطمئن  می شوید که این بیماری برنمی گردد.

عوامل اصلی که منجر به سوزش دل می شوند چیست؟

1- کافئین: اگردرحال فکرکردن هستید "خوب من قهوه نمی نوشم بنابراین ،نمی تواند عامل سوزش دل باشد" میتوانید مرتکب اشتباه بزرگ شوید،اتفاقا هنوز در حال مصرف مقدار زیادی کافئین در رژیم غذایی خود هستید!  مثل نوشیدن ملایم کولا ، خوردن شکلات ها و حتی چای عادی. کافئین باعث می شود ماهیچه های حلقوی مری شل شوند. بنابراین مواد شیمیایی اسیدی از معده بالا وبه سمت گلو می رود . دراین مورد بهترین درمان برای سوزش دل کاهش مصرف کافتین  تا جائیکه امکان دارد است.

2- غذاهای چرب وروغنی: غذاهای چرب 3 الی 5 برابربیشتراز غذاهای سالم زمان برای هضم شدن نیاز دارد . مشکلی که غذاهای دیرهضم ایجاد میکند این است که غذاها درداخل معده شروع به مخلوط شدن میکنند وبا عث افزایش فشار به ماهیچه های حلقوی مری میشوند که دربازگشت باعث میشود مواد شیمیایی آنزیمی غذا به گلوی شما برگردد ومری شمارا بسوزاند . بهترین درمان برای سوزش دل دراین مورد حذف غذاهای ناسالم از رژیم غذایی خود تا  حد ممکن است . اگر رژیم غذایی علت سوزش دل شماست ، رژیم غذایی خاصی وجود دارد که به طور قطعی این سوزش را کاهش میدهد . تغییرات دررژیم غذایی بهترین درمان برای بیمار است،

3- سیر: سیروگوجه فرنگی محصولات اساسی اند که موجب بازگشت اسید میشوند. این نوع غذاها همچنین ماهیچه های حلقوی مری را شل میکنند.

4- سیگار کشیدن: مواد شیمیایی خطرناکی که از دود سیگار بوجود می آید موجب ضعیف شدن ماهیچه  حلقوی پایین مری میشود. این مسئله خود باعث بروز عوارض سوزش دل خواهد شد. اگرنمیتوانید سیگاررا ترک کنید نگران نباشید .نکات دیگری در کتاب پیان سوزش معده وجود دارد که سایر درمانها راتوضیح خواهد داد.

5- مصرف زیاد الکل باعث شل شدن ماهیچه های حلقوی مری میشود بنابراین با دریافت بهترین درمان هنوز میتوانید مقدار متوسطی الکل بدون حس سوزش درمعده خود مصرف کنید.

رهایی از سوزش معده

آخرین نکته مهم این است که فقط چندین حرکات فیزیکی هستند که عامل بروز عوارض سوزش معده می شوند وعوامل دیگری مثل خستگی روحی یا حتی استرس میتواند بربروز این مشکل مؤثرباشد. بهترین درمان آن است که ریشه درد را درمان کند حال عامل جسمی ، روحی حتی آمیزه ای از هردوی آنها میتواند باشد که دربیشتر موارد هردو عامل ایجاد این مشکل رامیکند. تازمانیکه این مشکل از بین نرفته درمان را کنارنگذارید. پیدا کردن عامل بیماری به منظور بررسی مجدد بهترین درمان درشرایط خاص شما انجام میشود.

در برخی از بدترین موارد سوزش معده ، این درد همراه با استفراغ است که شدید میباشد . اگر دراستفراغ خود خون مشاهده کردید هرچه زودتر باید باپزشک تماس بگیرید . یکی دیگر از خطراتی که بسیار معمولی به نظر میرسد استفاده از برخی داروها است .

خوردن داروهایی مثل آنتی هیستامین ، ایبوبروفن ، ناپروکسن ، آسپرین و برخی از داروهای ضد التهاب همگی میتوانند ایجاد سوزش معده کنند.

گاهی درموارد خیلی شدیدتر درقسمت شکم در امتداد قفسه سینه حس درد شدیدی می کنید که انگار قفسه سینه را فشار میدهند. این علائم می تواند علائم حمله قلبی باشد. پس توصیه می شود هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

- برای خلاص شدن ازاین مشکل بهترین روش درمان را انتخاب کنید.

- سعی کنید وعده های غذای شما مختصرباشد . از خوردن غذاهای سرپایی درآخر شب صرف نظر کنید .

- بعد از خوردرن غذا درحدود 2 الی 3 دقیقه دراز نکشید.

- ازخوردن غذاهای تند و ادویه دار خودداری نمایید.

- سیگاررا ترک کنید.

- سالاد زیاد بخورید.

- خوردن غذاهایی مثل شکلات ، غذاهای چرب ، سرخ کردنی ، قهوه ، نوشیدنی های کافئین دار ، الکل دار و گازدار را کاهش دهید.

- کمربند شل ببندید یا شلوارهایی بپوشید که کمر محکمی داشته باشد.(نیاز به بستن کمر بند نداشته باشید)

- اگر بخاطر بیماری دیگری دارو مصرف می کنید بدانید که این داروها می توانند باعث سوزش معده شوند.

دارو زیاد مصرف نکنید اما اطمینان داشته باشید که قبل از خوردن دارو برای سوزش معده ، درمان خانگی را استفاده کرده اید . بی توجهی نشان دادن به این مشکل کارعاقلانه ای نیست زیرا بیماری شما بدترمی شود.

درمان علت اصلی عاقلانه ترین درمان است که توصیه می شود. درنهایت ، هرکسی می داند پیداکردن بهترین روش ، معالجه طبیعی است زیرا عوارض جانبی کمتری میتواند داشته باشد. اگر رژیم خودرا شروع کردید وباور دارید که بهترین روش درمان برای سوزش معده را پیدا کرده اید برای شما مناسب ترین کار است . اگرعلائم به نظرنمی آید که فروکش کرده باشند، بنابراین تماس گرفتن با پزشک برای یافتن بهترین نحوه درمان کار عاقلانه ای است./ مجله پزشکی مادر
گردآوری: مجله اینترنتی ایران مطلب


تگ ها درد معده درمان درد معده معده درد سوزش دل درمان سوزش معده خونریزی مقعد درمان درد زخم گوارشی درد نشانگان قولون تحریک‌پذیر ترشی معده

خبرنامه - شبکه های اجتماعی