پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / موفقیت          14 اسفند 1390 - 04 March 2012


زندگی به شیوه برنده ها...

برای پیشبرد زندگی نیاز به ایده های نو داریم، دانستن فلسفه بارسلونا می تواند این کار را انجام بدهد.

می گویند هر آنچه بر چشم آید، لاجرم روزی بر دل نشیند و آنچه بر دل نشیند، دیر یا زود تبدیل به عادت و سبک زندگی آدم می شود. حتی وقتی این چیز، بر چشم های خواب آلودی بنشیند که تا نصفه شب پای بازی بهترین های فوتبال جهان نشسته اند، اشکشان از شکست درآمده یا کفشان بریده و دارد برق می زند. برای بهترکردن سبک زندگی مان باید به دنیای غیر از فوتبالی این آدم ها هم سرک زد.



با یادآروی این نکته که قبلا از هرکس می پرسیدی وقتی بزرگی شدی می خواهی چه کاره شوی، جوابش قطعا فوتبالیست نبود اما این روزها با همه گیرشدن ورزش فوتبال و جذابیت های ذاتی این رشته ورزشی و البته درآمد بالای فوتبالیست ها، فوتبالیست شدن هم به آرزوی خیلی ها اضافه شده. هم می توانی حالش را ببری، هم در برنامه 90 البته نه در حال انجام هر کاری نشانت بدهد اما این همه ماجرا نیست.

وقتی از دور داریم به زندگی فوتبالیست های موفق نگاه می کنیم، کمتر به این فکر می افتیم که موفقیت در فوتبال هم مثل موفقیت در تمام کارها نیازمند تلاش زیاد است و فوتبالیست های موفق هم مانند دیگر آدم های موفق، برای خودشان اصولی دارند که با رعایت آنها به موفقیت رسیده اند. سری زده ایم به دنیای پرهیجان فوتبال تا ببینیم فوتبالیست ها و مربیان بزرگ این روزها، چه مدل سبک تفکر و زندگی ای دارند و چه در سرشان می گذرد. طبیعی هم هست که از بارسلونا شرع کرده ایم و رئال مادرید و دیگر بزرگان. همه زندگی آنها فوتبال است، اما شما ببینید در زندگی، سر چه کاری دارید و این ایده ها را برای آن به کار بگیرید.

برای پیشبرد زندگی نیاز به ایده های نو داریم، دانستن فلسفه بارسلونا می تواند این کار را انجام بدهد.

بازی همه 90 دقیقه است



«این بازیکنان می توانستند همین افتخارات را با یک باشگاه دیگر هم به دست بیاورند اما من نمی توانستم بدون این بازیکنان به چنین افتخاراتی برسم. آنها فوق العاده اند.» اینها حرف های پپ گواردیولا است. مربی ای که موفقیت هیا شگفت انگیز بارسلونا را در این سال های اخیر رقم زده: تیمی که در سه سال اخیر موفق ترین باشگاه فوتبال جهان بوده و تواسته از 14 قهرمانی ممکن، 11 قهرمانی به دست بیاورد. بازی های تهاجمی چشمنواز و زیبای بارسلونا هم که تقریبا به الگوی بی بدیل فوتبال در دنیای امروز تبدیل شده. همه می خواهند مثل بارسلونا بازی کنند و حتی اگر نشد هم لااقل به موفقیت های این تیم دست پیدا کنند. شما چطور؟

از این عادتشان دست برنمی دارند!

هر سال بازهم بازیکنان بارسا از همان اول فصل با قدرت شروع می کنند به بردن و تا آ خر فصل هم از این عادتشان دست برنمی دارند! چیزی که در این بارسا همیشه شگفت انگیز بوده، انگیزه تمام نشدنی بازیکنان این تیم است. اما چه چیز باعث می شود که در مقایسه بازی صفر – صفر با با زی هشت – هیچ، تفاوت معناداری در انگیزه بازیکنان وجود ندارد؟ چرا برای  آنها فرقی ندارد که تیم مقابل شان رئال مادرید است یا فلان تیم ناشناس دسته دومی اسپانیا؟ ژاوی هرناندز در این مورد می گوید: «بارسا فقط مدرسه فوتبال نیست، بلکه مدرسه زندگی است. به تو ارزش ها و مسائل پایه ای زندگی را یاد می دهند.



ما می خواهیم با ارائه بازی های خوب به پیروزی برسیم و به تمام دنیا احترام بگذاریم. این یک موضوع ساده و انسانی است که در تیم ما وجود دارد.» اما ارزش ها و مسائل پایه ای که ژاوی از آنها صحبت می کند، چه چیزهایی هستند/ اغلب بازیکنان امروز بارسا در مدرسه فوتبال این باشگاه – کمپ لاماسیا – رشد کرده اند و به تیم اصلی پیوسته اند. بنابراین جادوی اصلی بارسا را باید در اصولی پیدا کرد که در این مدرسه به بچه های امروز و ستاره های فردا آموزش داده می شوند. ژاوی درمورد این کمپ می گوید: «برخی آکادمی های جوانان در اندیشه پیروزی هستند اما ما در اندیشه آموزش هستیم.» بنابراین کمپ لاماسیا نمی خواهد به شکل مستقیم باعث موفقیت جوانان شود؛ بلکه می خواهد به آنها یاد بدهد که چطور باید موفق شوند!

من پیروز شدم، حریف نباخت

برای بسیاری از آدم ها موفق شدن «من» معادل است با شکست دیگران. بنابراین وقتی که این فرد موفق می شود هیچ کس جز خودش باعث این موفقیت نبوده است و وقتی هم که شکست می خورد، دیگران هستند که نگذاشته اند او موفق شود. بازیکنان بارسلونا همیشه تلاش می کنند تا با هم موفق شوند. آنها حتی به حریف هم که بازی را به آنها باخته، نگاهی از روی تحقیر و ترحم ندارند. فلسفه بازیکنان بارسلونا این است: «موفق شدن پیروزی من است؛ نه شکست دیگران!» این نوع نگاه باعث می شود تا وقتی فرد موفق شد، بتواند از توانمندی های خودش که باعث این پیروزی شده اند لذت ببرد و وقتی هم که دیگری برنده شد، حواسش باشد که فرد پیروز توانایی بیشتری نسبت به او داشته و بنابراین امکان بهترشدن و پیش رفتن و موفق شدن در آینده، همیشه برایش وجود دارد.



ژاوی در مورد روش آموزشی مدرسه لاماسیا می گوید: «هنگامی که به بارسا وارد می شوید، اولین چیزی که یاد می دهند این است: فکر کن. فکر کن، فکر کن؛ سریع فکر کن. (به دور و برش نگاه می کند.) سرت را بالا بگیر، حرکت کن، ببین، فکر کن.»

موفقیت همیشه نیازمند فکرکردن است چه در مرحله برنامه ریزی و انتخاب هدف و چه در مرحله حرکت و تلاش برای رسیدن به هدف. اما آن چیزی که بازیکنان بارسلونا را از دیگران متمایز می کند، این است که آنها همیشه و هر لحظه هم به هدف نهایی شان – یعنی موفقیت – فکر می کنند و هم به اینکه در همین لحظه و این موقعیت باید چه بکنند تا بتواند در مسیرشان به سوی آن هدف نهایی، یک گام دیگر پیش بروند. بنابراین همیشه هم بلندمدت فکر کنید و هم کوتاه مدت!


گواردیولا با چه ایده هایی موفق شده؟

فقط فوتبال ات را بازی کن



سال 2008 که مربی بارسا شد، همه هر هفته منتظر اخراج شدن او بودند. اما هفته ها گذشت و اخراج که نشد هیچ، کاری انجام داد که فقط تیم های بزرگ قادر به انجامش هستند: فتح سه گانه لالیگا، جام حذفی اسپانیا و مهم تر از همه لیگ قهرمانان اروپا. این جا بعضی از ایده هایی که گواردیولا با آنها موفق شد را می خوانید.

*وقتی هیچ کس جدی تان نمی گیرد، خودتان خودتان را جدی بگیرید!

اگر پپ می خواست به حرف منتقان گوش کند، همان روزهای اول حضور در بارسا باید این تیم را ترک می کرد.

*و من این همه نیستم!

بی خودی مغرور نباشید از خوبی ها و توانایی هایتان لذت ببرید اما لازم هم نیست بهترین بودنتان را به زبان بیاورید. خودتان بدانید کافی است!

*من می توانم تاثیر بگذارم، پس هستم!

همیشه با تاثیری که بر سبک بازی بارسا گذاشته شناخته می شود. فوتبال تک ضرب و حفظ توپ بی نظیر بارسای او حسرت تمام مربیان دنیاست.

*همیشه هم هدف های کوتاه مدت داشته باشید و هم هدف های بلندمدت.

پپ همیشه پیروزی در هر بازی را هدف اصلی خود قرار می دهد. اما هرگز از هدف اصلی و نهایی اش – قهرمانی – غافل نمی شود.

*برای موفقیت لازم نیست از روش های غیراخلاقی استفاده کنید!

پپ همیشه و تحت هر شرایطی به مربی و بازیکنان حریف و داوران احترام می گذارد.

*برای کارهایتان ایده داشته باشید.

حداقل خودتان بدانید که قرار است در چه کاری موفق شوید و چطور می خواهید موفق شوید.

*حواستان به ریسک های احتمالی باشد.

گواردیولا حیت وقتی تیمش در بازی رفت مرحله حذفی مسابقات تیم حریف را با نتیجه ای عجیب درهم کوبید، بازهم برای بازی برگشت نگران پیروزی حریف است. بنابراین هیچ وقت حتی نامحتمل ترین خطرات ممکن برای مسیرتان به سوی تحقق اهدهاف تان را هم نادیده نگیرید.

*انجام درست کارهای بزرگ، استثنایی است نه شکست خوردن!

همیشه ساختن و خوب بودن و خوب ماندن، ای تخریب و شکست خوردن، سخت تر است! بنابراین وقتی کاری را خوب انجام می دهید، از اینکه موفق شده اید لذت ببرید. وقتی هم شکست خوردید، بانید که طبیعت زندگی، بیشتربودن شکست ها نسبت به موفقیت هاست.


چطور یک گروه خوب باشیم؟

مثل یک مثلث طلایی

علاوه بر شیوه تفکر بازیکنان بارسلونا که درباره شان صحبت کردیم. در موفقیت یان بارسای شگفت انگیز، سه الگوی رفتاری حیاتی نیز تاثیرگذار هستند. این سه الگو به صورت نمادین در بازی ملث طلایی این تیم – مسی، ژاوی و اینیستا – تجلی پیدا کرده اند. بیایید کمی دقیق تر به این مثلث نگاه کنیم



1 – لیونل مسی: «لذت بردن از زندگی را یاد بگیر!»

اگر به بازی این پسرک ریزنقش آرژانتینی دقت کنید، همیشه در حال لذت بردن از فوتبالی است که دارد بازی می کند: دریبل زدن و پاس دادن و گل زدن و مهم تر از همه زیبابازی کردن. لئو مسی هم مثل دیگر بازیکنان بارسا بلد است که چگونه از این همه خوب بودن، لذت ببرد. لذت بردن از زندگی یادگرفتنی است؛ امتحان کنید!

2 – ژاوی هرناندز «مهارت های موردنیاز برای موفقیت در زندگی را به عادت تبدیل کن!»

خودش گفته: «فوتبال من پاس دادن است.» پاس دادن یکی از مهارت های پایه ای فوتبال است؛ اما چرا ژاوی برای همین پاس دادن معروف شده است! چطور؟ چیزی که ژاوی را متمایز می کند، انتخاب درست بازیکن و زمان بندی دقیق پاس دادن او است. بنابراین برای موفقیت در فوتبال، فقط داشتن مهارت های درست، کافی نیست؛ باید بتوانی آنها را در درست ترین زمان ممکن به کار بگیری. باید مهارت را به عادت تبدیل کنی!



3 – آندرس اینیستا: «ساده زندگی کن!»

روزهای اولی که ریکارد به بازی می گرفتش، این پسرک لاغراندام کم مو، بازی اش در مقایسه با رونالدینیو و دکو ستاره های درخشان آن روزهای بارسا اصلا به چشم نمی آمد. اما زیرنظر پپ گوآردیولا بازی پسرک دوست داشتنی لاماسیا با آن سادگی سبک بازی اش تبدیل به یک جادوگر شد. هنوز هم وقتی هست، کسی نمی بیندش و وقتی که نیست، تازه برای آدم سوال پیش می آید که کجاست؟ نقطه اوج و کمال این سه رفتار را می توان در رفتار و سبک زندگی خود گوآردیولا مشاهده کرد.


فوتبالیست های موفق برای رسیدن به جایگاه شان ایده و برنامه دارند، شما چطور؟

زندگی به سبک ستاره ها!

موفق در فوتبال هم مانند سایر حرفه ها، دارای اصول شناخته شده و ناشناخته ای است. در کنار این اصول هریک ستاره های شاغل در این حوزه – از بازیکنان گرفته تا مربیان – براساس تجربیات خودشان علت های خاصی را برای موفق شدنشان بیان می کنند. نگاهی می اندازیم به حرف هایی که برخی از بزرگ ترین ستاره های دنیای فوتبال درباره دلایل موفق شدنشان زده اند.

اشلی کول

تحت فشار قرارگرفتن، لذت بخش است



به نظرم فشار چیزی است که مردم را به پیش می برد. این باعث می شود شما بخواهید چیزی را ثابت کنید، به پیش بروید و تلاش کنید پیروز شوید. من می خواهم فاتح تمامی رقابت ها شوم؛ چون عاشق این احساس هستم. هنوز سال های بسیاری پیش روی خود و دیگر بازیکنان می بینم. هنگامی که پیروز می شوید، همین باعث می شود درک کنید که چقدر پیروزی لذت بخش است.

آرسن ونگر

از ضعف های خودتان بترسید و سعی کنید برطرفشان کنید؛ نه از قدرت دیگران!



«پیش از آنکه بخواهیم درباره قهرمانی صحبت کنیم، باید سطح بهتری از علمکرد داشته باشیم و بعد در آن باره صحبت کنیم. اما فعلا باید سطح خود را بالاتر ببریم. از چیزی نمی ترسم، اما نگران عملکرد امروزمان هستم. نمایش ما به اندازه کافی خوب نبود و این دغدغه اصلی من است. نمایش ما بد بود و باید به سطح بهتری از عملکرد برسیم.

کاکا

ناامید نمی شوم!



من تازه در دوران فوتبالم 10 ساله شده ام و می دانم فوتبال چطور است. ناامید نمی شوم. یک روز از من تعریف می کردند و حالا بد می گویند. در فوتبال نظرات متفاوتی وجود دارد؛ اما من یاد گرفته ام که متعادل باشم و ارزش های خود را می دانم. برای من، مهم ترین چالش بازگشت به سطحم در میلان است. می خواهم به همه نشان دهم که چه توانایی هایی دارم.

رائول گونزالس

روی چیزی انرژی بگذارید که باید!



من آرامش دارم. در رئال مادرید مسوولیت های فراوانی به دوش من بود. الان نباید نرگان هیچ چیز دیگری باشم و فقط می توانم روی تمرینات و بازی های تیم تمرکز کنم. زندگی من همیشه روی بازی کردن متمرکز بوده و مسائل دیگر اصلا برایم اهمیتی ندارد. زمانی که کارهای دیگری انجام نمی دهی، انرژی ات را برای آنچه می خواهی ذخیره می کنی که برای من بازی کردن است.

کارلوس کی روش

تنها به رویاهایتان فکر نکنید



چند کشور موفقیت مداوم در جام های جهانی داشته اند؟ بلغارستان، پرتغال در 1966، نتایج خوبی گرفتند اما مقطعی بود. نیجریه و کرواسی به همین شکل. همه ما توقعات و آرزوهایی داریم و شاید یکی بخواهد رییس جمهور شود، شاید بخواهید سردبیر شوید یا فردی ثروتمند. آیا هر فردی کارهای لازم برای رسیدن به هدف را انجام داده ؟ پاس منفی است. بیشتر اوقات مردم تنها به رویاهایشان فکر می کنند.

سرآلکس فرگوسن

ترس و اضطراب راه حل نیستند



فکر نمی کنم لازم باشد با ترس و لرز مقابل بارسلونا قرار بگیریم. بارسلونا تیم بسیار خوبی است و ما مقابل تیم بسیار فوق العاده ای قرار خواهیم گرفت؛ اما فکر نمی کنم دلیلی برای ترس وجود داشته باشد. درواقع نباید بترسیم. باید راه حلی برای بازی مقابل آن ها پیدا کنیم. (سر آلکس این جملات را چند روز قبل از بازی فینال لیگ قهرمانان فصل پیش گفت.)


مورینیو با چه ایده هایی موفق شده؟

تو در حال جنگی!

هرجا که بوده موفق شده. با همه تیم هایش توانسته به جام دست پیدا کند. تخصص ویژه ای در بازسازی تیم های از هم پاشیده دارد. یک رهبر بزرگ و یک منبع الهام برای بازیکانی است که برای او بازی می کنند. زلاتان ابراهیمویچ درمورد او می گوید: «مورینیو به اندازه ای به من روحیه می داد که حاضر بودم به خاطر او بمیرم.» آدم بسیار خوش صحبتی است و اعتماد به نفسش هم سر به فلک می زند. هیچ کس از نیش صحبت های او در امان نمانده است. همیشه دشمنی دارد که باید بر او پرویز شود. اگر بخواهیم ویژگی های «آقای خاص» را فهرست کنیم، احتمالا دیگر نوبت به اصول موفقیت او نمی رسد! چه چیزی مورینیو را این قدر خاص کرده است؟



*همیشه پرانگیزه باشید و تشنه موفقیت.

خیلی وقت ها ما در زندگی مان شکست می خوریم، فقط به این دلیل که انگیزه موفق شدن نداریم!

*برای آینده چشم انداز داشته باشید!

مورینیو همیشه از اول فصل، جام های آخر فصل را می بیند و بس. مهم ترین منبع انگیزه تمام نشدنی او، همین نگاه بلندمدتی است که دارد.

*«پرسنال بندینگ» را یاد بگیرید و اصولش را اجرا کنید.

«پرسنال برندینگ» یعنی ساختن یک تصویر یکتا و جذاب از خودتان، توانایی هایتان و تخصص تان. مورینیو مثال بسیار خوبی است: او تصویر خود را به عنوان یک مربی همیشه موفق در جهان فوتبال ساخته و تثبیت کرده!

*برای لحظه لحظه کارتان برنامه داشته باشید و انسجام برنامه های مختلف را هم کنار هم درنظر بگیرید.

مورینیو وقتی می خواهد برابر بارسلونا 90 دقیقه با سیستم دفاع و ضدحمله پیش برود، می داند که دقیقا باید چه بازیکنانی را در کجای زمین به کار بگیرد و هر بازیکن چه وظیفه ای را برعهده دارد. در عین حال مشخص هم هست که ارتباط میان نقشه حمله با نقشه دفاع (تبدیل حمله به دفاع) چطور باید به وجود بیاید.

*همیشه برای اوضاع بحرانی یک نقشه «ب» داشته باشید.

خیلی وقت ها کارها آن طوری که باید پیش نمی روند و ما با وضعیتی مواجه می شویم که فکرش را هم نمی کردیم پدید بیاید. چه بهتر که از قبل برای مواجهه با شرایط بحرانی برنامه داشته باشید.

*دنیا با بدترین شکست هم به پایان نمی رسد!

بازی رفت بارسلونا و رئال در فصل پیش را به یاد دارید که بارسا با نتیجه عجیب پنج بر صفر پیروز شد؟ چه کسی فکر می کرد روحیه در هم شکسته رئال در آن بازی، بتواند آن قدر زود احیا شود که رئال تا روز آخر فصل بارسا را در تمامی جام ها تحت فشار قرار دهد؟
همشهری جوان



تگ ها موفقیت پیروزی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی