پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علمی فرهنگی          22 اسفند 1391 - 12 March 2013




رونمایی از ایران فضایی در سال ۹۲


براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته ۶ ماهواره ایرانی برای پرتاب در سال آینده آماده می‌شوند تا سال ۹۲ به عنوان سال فضایی ایران مطرح شود.


پرتال دانشگاهی به نقل از  گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، خبرهای خوشی که در پی یکدیگر از علم فضایی ایران به گوش می‌رسد نشانگر این است که پویایی و فعالیت دانشمندان ایرانی در علم هوافضا به اندازه‌ای است که به گفته رئیس سازمان فضایی کشور، ایران در حال حاضر در جمع 15 کشور برجسته فضایی دنیاست.

ایران که گذشته‌ای مملو از دانشمندان علم فضا و نجوم دارد اکنون نیز با قرار دادن ماهواره‌های مختلف در مدار و حتی اعزام موجود زنده به فضا، در علم فضایی یکی از کشورهای برجسته‌های دنیاست.

رئیس سازمان فضایی کشور در تازه‌ترین گفته‌های خود خبر از پرتاب 6 ماهواره به فضا در سال 92 می‌دهد که این موضوع امیدهای ملت ایران را برای رونمایی از ایران فضایی در سال 92 پررنگ‌تر می‌کند.

براساس گفته فاضلی، ماهواره‌های فجر، شریف‌ست، طلوع، ظفر و آت‌ست، ناهید و شاید مصباح تا پایان سال 92 به فضا پرتاب می‌شود.

جزئیات ماهواره‌های ایرانی در این گزارش آمده است.


* ناهید؛ تنها ماهواره با صفحه خورشیدی

ماهواره ناهید یک ماهواره‌ای تحقیقاتی است که با هدف آزمودن عملیات گسترش صفحات خورشیدی و دریافت و ارسال داده در باند فرکانسی ku  در پژوهشکده سامانه‌های ماهواره سازمان فضایی ایران طراحی و ساخته می‌شود.

این ماهواره با هدف طراحی، ساخت و آزمون مکانیزم بازشوندگی صفحات خورشیدی، طراحی، توسعه و آزمون بخش مخابراتی ارسال و دریافت اطلاعات در باند  ku و توسعه و اجرای پروژه‌های مشترک چند رشته‌ای به منظور توسعه سیستم‌های پیشرفته فضایی ساخته می‌شود.

بر اساس گفته‌ رئیس دانشگاه امیرکبیر، ناهید تا اوایل سال آینده به فضا پرتاب می‌شود.


* فجر؛ مأمور صحت‌سنجی فناوری‌های به کار رفته در ماهواره‌های بعدی

ماهواره فجر نخستین ماهواره بومی جمهوری اسلامی ایران است که ماموریت مانور مداری دارد.

ماهواره فجر از زیرسامانه پیشرانش گاز سرد برای انتقال مداری استفاده می‌کند.

علاوه بر زیر سامانه پیشرانش گاز سرد، ماهواره فجر از رانشگر پالس پلاسمایی که یک رانشگر الکتریکی با ضربه ویژه بسیار بالا است به عنوان محموله فرعی بهره‌گیری می‌کند، این رانشگر جدید باعث دوران ماهواره حول مرکز جرم خود شده و همچنین به منظور اهداف نقشه‌برداری از یک محموله دوربین نیز استفاده می‌کند که این ماهواره را به عنوان نخستین ماهواره بومی سنجشی کشور در فضا ثبت می‌کند.

* شریف‌ست؛ مخابره نخستین عکس‌ها از فضا

ماهواره مخابراتی دانشگاه صنعتی شریف هم قرار است در سال 92 به فضا پرتاب شود، ماهواره شریف ست با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه فضایی و ایجاد زیرساخت‌های لازم در طراحی، ساخت و آزمایش ماهواره‌های دانشجویی با وزن حدود 55 کیلوگرم و با توانایی عکسبرداری(تصویربرداری) زیر 20 متر و ابعاد حدودا 50*50*50 سانتی‌متر در مهرماه 1387 و به سفارش سازمان فضایی ایران به صورت رسمی آغاز شد.

از دیگر مشخصات این ماهواره می‌توان به حرکت در مدار 250 تا 370 کیلومتری بیضوی، دقت نشانه روی زیر 10 درجه، پایدارسازی نوع سه محوره به صورت آیرودینامیکی پایدار توسط عملگرهای مغناطیسی اشاره کرد.

اجرای این پروژه در محیطی دانشگاهی هدف دیگری را نیز پیگیری می‌کند که عبارت از دستیابی به دانش و فناوری طراحی و ساخت و آزمایش میکرو ماهواره‌ها است.

* طلوع؛ نخستین ماهواره سنجش از راه دور ایران

ماهواره طلوع، نخستین ماهواره سنجش از راه دور ایران قابل پرتاب با ماهواره‌بر سیمرغ و دارای فناوری‌هایی مانند محموله تصویربرداری، کنترل وضعیت مکانیزم‌ها و سلول‌های خورشیدی با ماموریت اصلی تصویربرداری تک طیفی با تفکیک‌پذیری 50 متر، ذخیره و ارسال داده‌های تصویر به ایستگاه‌های زمینی است.

نوع ارتفاع پایین و ارتفاع مدار آن بیش از 500 کلیومتر است و 2 سال عمر مفید برای آن پیش‌بینی می‌شود.

انرژی ماهواره طلوع توسط آرایه‌های خورشیدی از روی بدنه و باتری‌های ثانویه تأمین می‌شود و جرم این ماهواره 100 کیلو و ابعاد این سازه 6 ضلعی به عرض 86 و ارتفاع 100 سانتی‌متر است.

* ظفر؛ مأمور ارسال عکس‌های رنگی برای بررسی بحران‌های طبیعی

ماهواره ملی ظفر توسط دانشگاه علم و صنعت به سفارش سازمان فضایی ایران ساخته شده است، ظفر ماهواره‌ای با فناوری سطح بالا، پیشرفته و کاملا عملیاتی است که قابلیت عکس‌برداری به صورت رنگی(سه طیفی) با قدرت تفکیک بهتر از 80 متر را داراست.

مقایسه این ماهواره با ماهواره نوید علم و صنعت بیانگر ارتقای بیش از 5 برابری سطح فناوری دوربین‌ها، 2 برابری دقت کنترل وضعیت و افزایش بیش از 15 برابری نرخ ارسال داده‌های تصویری است.

همچنین این ماهواره قابلیت ارسال و دریافت پیام بین کاربران را نیز دارد.

این ماهواره یک ماهواره کوچک با ابعاد 70×35 ×35 سانتی‌متر مکعب و جرم 90 کیلوگرم است که به منظور استقرار در مدار دایروی با ارتفاع 500 کیلومتر و زاویه انحراف مداری 55 درجه طراحی شده است.

این ماهواره دارای سه دوربین رنگی با رزولوشن 80 متر و طیف نور سبز، قرمز و نزدیک قرمز و یک دوربین پانکروماتیک با رزولوشن 750 متر است.

طول عمر مداری این ماهواره بیشتر از 5/1 سال است.

* آتست؛ جایگزین قائم که در 3 مرحله به فضا پرتاب می‌شود

پروژه ماهواره آتست با هدف طراحی، ساخت، تست و تحویل برای پرتاب میکرو ماهواره‌های با وزن حدود 80 کیلوگرم و با توانایی انجام مطالعات سنجش از دور(بررسی پوشش گیاهی ایران) و ذخیره و ارسال اطلاعات مخابراتی در خرداد 1386 و به سفارش سازمان فضایی ایران به صورت رسمی آغاز شد.

مدل مهندسی ماهواره آتست به عنوان نخستین ماهواره دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بهمن ماه 1389 برای رونمایی آماده شده است. این پروژه پس از سه سال تلاش بی وقفه 65 نفر از اساتید، فارغ‌التحصیلان و دانشجویان این دانشگاه به ثمر نشسته است.

اجرای آتست در محیط دانشگاهی هدف دیگری را نیز پیگیری می‌کند که عبارت از ایجاد ساختار تیمی چند رشته‌ای براساس دانش و توان علمی اعضای هیئت علمی و دانشجویان در این دانشگاه است.

این ماهواره یک ماهواره کوچک با ابعاد 50×60 × 55 سانتی‌متر و جرم 80 کیلوگرم است که به منظور استقرار در مدار LEO  sun-synchronous طراحی شده است.

* مصباح؛ ماهواره مخابراتی برای جمع‌آوری اطلاعات از نقاط مختلف دنیا

ماهواره مصباح یک ماهواره مخابراتی است که قادر است از بعضی نقاط دنیا اطلاعات را جمع‌آوری و به زمین ارسال کند.

مصباح، ماهواره‌ای تحقیقاتی و فنی است که به منظور صحت کارکرد بر روی این ماهواره آزمایش‌های مختلفی نظیر آزمایش‌های محیطی و عملکردی انجام شد که پس از احراز تائید صحت کارکرد، این ماهواره در حال حاضر آماده پرتاب است.

در ساخت این ماهواره از فناوری‌های پیشرفته استفاده شده است و با توجه به اینکه جزء نخستین ماهواره‌هایی است که در داخل کشور طراحی شده و با مشارکت خارجی ساخته شده است، گام مهمی در دستیابی به فناوری‌های فضایی در کشور به شمار می‌رود.

احتمال پرتاب این ماهواره نیز در سال 92 وجود دارد.


موفقیت‌های اخیر ایران در حوزه هوافضا و سخنان اخیر مسئولان کشور امیدهای بسیاری را برای ملت ایران زنده کرده‌ تا سال 92 را سالی موفق برای علم کشور بدانیم.



تگ ها رونمایی رونمایی از ایران فضایی ایران و فضا

پر بازدیدترین علمی فرهنگی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی