پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / مهارت های شغلی          16 امرداد 1392 - 07 August 2013





نحوه نگارش رزومه بین‌المللی


شناسایی و پذیرش فارغ‌التحصیلان، کارجویان و مهارت‌دیدگان حوزه‌های مختلف به وسیله ارسال مشخصات و ویژگی‌های هر فرد در قــالب صفحــــــات رزومـــــه تحقق می‌یابد. از این منظر می‌توان رزومــــــه را پل ارتباط میان کارجـــــویان و مدیران نامید. متخصـصینی که با به تحریر درآوردن سوابق شغلی، تحصیلی و توانمندی‌های فردی، صلاحیت‌ها و مهارت‌های خودشان را در قالب صفحات رزومه برای همکاری‌ای دوجانبه به سازمان‌ها و شرکت‌های دعوت‌کننده ارسال می‌کنند. اما رزومــــــــه‌های بین‌المللی و درج شایستگی‌ها به منظـــــــور توسعه همکاری‌های فرامنطقه‌ای فرصتی است تا هر کارجو براساس تخصــــص و مهارت خویش کانون‌های اشـــــتغال در نقـاط ديگر را ارزیابی کند و آموخته‌هـــــــــای خود را در کشور هـــــدف به اجرا گذارد.


تحقیق برای تحقق اهداف و ارزیابیشرایط کار در کشور هدف


اغلب کشورهای نیروپذیر هر ساله در مشاغل خاصی فهرست و شرایط پذیرش خود را اعلام می‌کنند. آنچه بیش از هر چیز دیگری برای مدیران شرکت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی اهمیت دارد، تسلط متقاضیان کار به زبان، مهارت‌های کامپیوتري، و درنهایت صحت توانمندی‌های آنان است. گواهی‌نامه‌های اشتغال و مدارک مسـتند دانشـــگاهی نیز باید به همراه رزومه ارسال شوند. به یاد داشته باشید رزومه شـــما به همراه هزاران رزومه ديگر از سراسر جهان ارزیابی خواهد شد. اولویت پذیرش همواره با متقاضیانی است که دارای خلاقیت‌ها و مهارت‌های بیشتری باشند.

اما چگونه می‌توان رزومه‌ای ماندگار و تأثیرگذار تنظیم کرد که نظر مدیران را جلب کند؟ قطعاً انتظارات یک مدیر بین‌المللی بسیار فراتر از مدیران محل سکونت‌تان است. تفاوت‌های فرهنگی، اجتماعی و توقعات حرفه‌ای از جمله مواردی هستند که می‌توانند جریان تحلیل و ارزیابی رزومه شما را تحت‌تأثیر دیدگاه‌های مثبت و منفی قرار دهند.



تفاوت‌ها و سبک‌های نگارشی رزومه


در کشورهای مختلف جهان هر کشوری براساس استانداردهای مهارتی و آموزشی از سبک خاصی در رزومه نويسي پیروی می‌کند. دیوید ادوارد، مدیر مرکز کسب و کار دانشگاه کوئینز کانادا در این باره می‌گوید: رزومه‌هایی که برای اشتغال به مراکز کاریابی و شرکت‌های فرانسوی ارسال می‌شوند، به لحاظ محتوایی و اولویت‌های پذیرشی با کشور‌هاي قاره آسيا و آمريكا کاملاً تفاوت دارند.



قالب نگارش رزومهدر آمریکای شمالی


اغلب کارجویان و فارغ‌التحصیلان در آمریکای شمالی که شامل کشورهایی نظیر (آمریکا- مکزیک- کانادا- کوبا- هایتی- پاناما و...) می‌شوند؛ باید طبق قوانین كشوري رزومه خود رادر 2 صفحه خلاصه و به شـــرکت یا ســــازمان مربوطه ارسال كنند. در اين رزومه‌ها بخش سوابق شغلی به صورت بالت و تیتروار به نگارش درمی‌آیند. این شیوه نگارشی در کشورهايی مانند انگلستان، استرالیا، نیوزلند، هنگ‌کنک و سنگاپور تقریباً یکسان هستند.


ارائه سوابق شغلی در برخی از کشورها به شکل دیگری است. برخلاف کشورهای آمریکای شمالی که ساختاری سنتی دارند و طبق همان الگوی قدیمی عملیات ارسال رزومه، مصاحبه و پذیرش را انجام می‌دهند؛ در قاره اروپا ساختار رزومه به گونه‌ای دیگر تنظیم می‌شود. در كشورهاي اروپايي رزومه‌ها معمولاً از 3 تا 5 صفحه هستند. محتوای آنان اغلب توصیفی، کامل و پاراگراف‌بندی شده ارائه می‌شوند.


یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در نگارش رزومه‌های بین‌المللی به آن توجه کنید؛ ترتیب زمانی سوابق شغلی و تحصیلی است. سعی نکنید تا فاصله سال‌های اشتغال و بیکاری را در رزومه به نمایش بگذارید. برای این معضل بهتر است در نامه‌ای جداگانه دلیل سال‌های بیکاری خود را شــرح دهید. این شکاف به اصطلاح شغلی در رزومه قطعاً از چشمان مدیر پنهان نخواهد ماند.   



فرهنگ کار در کشورهای نیروپذیر

علاوه بر تفاوت قالب‌ها و نوع نگارش رزومه در کشورهای مختلف، نحوه قوانین، شرایط و ضوابط کار نیز از اولویت‌هایی اســـت که در هنگام تکمیل و تنظیم رزومـــه بايد به آن توجه کرد. براساس تحقیقات مارگارت مالسکی، نویسنده کتاب راهکارهای کاربردی برای موفقیت در زندگی، در فرهنگ کار برخی از کشورها مانند ایالات متحده آمریکا و انگلستان، اکثر مدیران بر مهارت‌ها و قابلیت‌هــای آموزش کارجــــویان توجه می‌کنند. در واقع ارزیابی آنان براساس توانمندی‌های متقاضیان، تأثیر آنان در میزان بهره‌وری شركت، توسعه کسب و کار و دست‌یابی به موفقیت‌های سازمانی صورت مي‌گيرد.



شاخص‌های پذیرش مدیران بین‌المللی

اغلب مدیران شرکت‌ها و سازمان‌های اروپایی دارای برند به دلیل اهمیتی که برای استخدام کارمندانشـان قائل هســتند،

سعی می‌کنند تا برترين‌ها را در مصاحبه‌ها ارزیابی كنند. پس از

صحت اطلاعات و مهارت‌ها، متقاضيان را به اســتخدام درمی‌آورند. اولویت‌های استخدام همواره شامل متقاضیانی است که از سوابق شغلی و تحصیلی بیشتر و مهارت‌های متفاوت‌تری برخوردار باشند. نوع دانشگاه محل تحصیل و رتبه آن میان سایر دانشگاه‌ها اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. از دیگر اولویت‌های استخدام در کشــــورهای اروپایی میزان فعالیت در شرکت‌ها و سازمان‌های صاحب نام است.



تطابق‌پذیری

به جزء هماهنگ شدن با فرهنگ، موقعیت جغرافیایی و شرکتی که باید تحت قوانین آن مشغول به کار شوید؛ پذیرش مسئولیت‌ها، میزان روحیه کار گروهی و نحوه برخورد با مشکلات نیز از جمله ویژگی‌ها و اولویت‌هایی است که مدیران بین‌المللی را تحــت تأثیر قرار می‌دهد. اغلب متقاضـــیان سعی می‌کنند تا با برجسته نمودن فعالیت‌ها و سوابق خودشان، به گونه‌ای متفاوت‌تر در رزومه و مصاحبه به چشم آیند؛ اما روحیه کار داوطلبی، پذیرش مسئولیت، شرکت در کارها و پروژه‌های تیمی و در نهایت نحوه رفتار آنان با اعضای دیگر نزد مدیران بسیار حائزاهمیت است.



نحوه نگارش اطلاعات شخصی در رزومه

علی‌رغم رزومه‌های رایج و کم حجم در آمریکای شمالی، بخش اطلاعات شخصی در رزومه‌های اروپایی بر پایه تشریح اطلاعات شخصی است. سن، ملیت، وضعیت تأهل و تعداد فرزندان از جمله مواردی هستند که حتمـاً باید در رزومـــه ذکر شوند. همچنین نوع جنسیت، نژاد و حتی یک نمونه عکس نیز باید ضمیمه رزومه شود.

دیوید ادوارد، از کارشناسان حوزه کسب و کار در این باره می‌گوید: به جز درج مطالب اصلی در رزومه باید به صورت جداگانه اهداف، انگیزه‌ها و برنامه‌هایتان را برای مدیران توضیح دهید. این کار موجب می‌شود تا مدیران اطلاعات جامع‌تری نسبت به موقعیت، علائق و خصوصیات شـخصی داوطلبان داشته باشند و در تصمیم‌های خود از افراد ذی‌صلاح استفاده کنند.

برگه‌ای که به جز رزومه به مدیران ارسال می‌شود، در واقع خصوصیات و عملکرد کارجویان را به نمایش می‌گــذارد. این برگه حاوی اطلاعات کاملی از شرکت‌های محل خدمت، عناوین شغلی، سال‌های خدمت، جزئیات سازمان‌ها و در واقع سوابق کامل‌تری از موقعیت جغرافیایی، رتبه‌بندی شرکت‌ها و میزان تولیدات آنان در سطح بین‌المللی خواهد بود.



يك توصيه

به یاد داشته باشید؛ درخواست مصاحبه شغلی فرصتی برای نمایش توانمندی‌ها و استعدادهاست. بنابراین باید با آمادگی و اطلاع از شرایط فعالیت در محل مورد نظر، مصاحبه‌کننده را مطمئن کنید که بهترین گزینه برای همکاری هستید.



كلام آخر

امروزه به دليل تخصص‌گرايي و افزايش شمار متخصصين در سراسر جهان، شركت‌ها و سازمان‌هاي مختلف در تلاشند تا منابع انساني مورد نياز خود را از طريق مختلف و با آزمون‌ها و مصاحبه‌هاي ويژه، ارزيابي كنند و به كار گيرند. در اين ميان رقابت بسيار نزديك است. داشتن گواهي‌نامه‌هاي مهارت و ميزان تجربه هر فرد كليد موفقيتش محسوب مي‌شود.

به نگارش درآوردن سوابق شغلي و تحصيلي در قالب رزومه فرصت مغتنمي است تا كارجويان علاوه بر نشان دادن صلاحيت‌هاي خودشان در كشور محل اقامت، در كانون‌هاي اشتغال بين‌المللي نيز شركت كنند و مهارت‌هايشان را در سطح بين‌الملل بسنجند.

پس از اجراي مراحل فوق و راي نهايي هيئت مديره، مديرعامل و مصاحبه‌كننده،‌ كارجويان برتر انتخاب مي‌شوند و رسما به استخدام شركت يا سازمان درمي‌آيند. همانطور كه اشاره شد عوامل تاثيرگذار زيادي در جريان استخدام دخيل هستند. اما آمادگي براي مصاحبه و اطمينان از مهارت‌ها همواره موجب اعتماد به نفس و آرامش كارجويان در برابر لحظات پراسترس مصاحبه مي‌شود. اين ويژگي امتيازي است كه تنها كارجويان ساعي، ‌باانگيزه و متبحر مي‌توانند از عهده اجراي آن برآيند و مصاحبه را به فرصتي براي بروز مهارت‌هاي‌شان تبديل كنند.



Written By: Andrea Gourgy

مترجم: سيد رسول ميرزايي موسوي






تگ ها رزومه رزومه کاری نحوه نگارش رزومه کاری نحوه آماده کردن رزومه کاری

خبرنامه - شبکه های اجتماعی