اخبار دانشگاهی کشور / بازاریابی 29 اردیبهشت 1392 - 19 May 2013
7 پيشنهاد ساده جهت دريافت بازخورد سريع از مشتري واقعي
آيا مشتريان شما حقيقتا از محصولات يا خدمات شما راضي و خشنود هستند؟ دانستن پاسخ اين سوال بسيار مهم است. پاسخها ميتوانند به آنچه شما در آينده عرضه ميكنيد، قيمتي كه بر آن ميگذاريد يا جايي كه آن محصولات را به فروش ميرسانيد، شكل بدهند. اما شايد هر كسي از بازديد و ارزيابي آزاردهنده صفحات اضافي سايتها، و نيز از نظرخواهيهاي خودكار تلفني و آنلاين اين سايتها حالش به هم بخورد.
چگونه ميتوانيد بازخوردهاي صادقانهتري از مشتريانتان به دست آوريد؟ در اينجا پيشنهادهايي از مشاور بازاريابي، كارول بيسلي (Carol Beesley) را ذكر ميكنم كه با يك مديريت كوچك بازرگاني همكاري ميكند.
1. يك مطالعه يا نظرسنجي آنلاين را در نظر بگيريد. اين كار را ميتوانيد با استفاده از سايتي انجام دهيد كه خدمات نظرسنجي آنلاين را به طور رايگان ارائه ميدهد.
2- يك رايگيري آنلاين را در نظر بگيريد. دليلي وجود دارد كه رايگيريها عامهپسند هستند ــ مردم عاشق اين هستند كه نظراتشان را براي ديگران موعظه كنند! به نظر ميرسد رايگيريها در نسبت به نظرسنجيها يا مطالعات مشتري، بيشتر كنجكاويبرانگيز و كمتر اجباري است. نمونهاي از اين دست را به عنوان يك پست وبلاگي در بلاگ شركتتان بسازيد، يا آن را در صفحه هوادارن شبكه اجتماعي شركتتان قرار دهيد. شبكه اجتماعي ابزاري فوقالعاده آسان براي ترتيب دادن آن فراهم ميآورد.
3- از خودتان بپرسيد كه چه كار ديگري بايد انجام بدهيد. بسياري از شركتها صرفا مايل به دريافت بازخورد در مورد همان اقلامي هستند كه مشتري خريداري كرده است. اما مصاحبت دوستانه با مشتريان در مورد اينكه آنها دوست دارند چه چيزهاي ديگري از شركت شما ببينند، ميتواند درها را به سوي ايدههايي درآمدزا و سودآور بگشايد.
4- يك جايزه پيشنهاد كنيد. من موارد زيادي از تركيبشدن نظرسنجيها با يك مسابقه را تجربه كردهام كه موفق بودهاند، به عنوان مثال، از رهگذر چنين عبارتهايي: «شخصي كه جالبترين پرسش (يا پاسخ) را ارائه دهد برنده بليت كمپ مسافرتي من ميشود» يا برنده يك مشاوره نيم ساعته رايگان. يا برنده يك قرعهكشي براي به خانه بردن يكي از اولين محصولات جديد شركت. يا حتي يك نهار مجاني. خلاق باشيد.
5- به هر شركتكننده چيزي هديه دهيد. در يك دوره بيست و چهار ساعته، به هر كدام از مشترياني كه به شما نوعي بازخورد يا پيشنهاد ارائه ميكنند، هديه يك روزه ببخشيد اين كار ميتواند شيوهاي كارآ باشد؛ آن هم براي پي بردن به اينكه چه چيزي در ذهن مشتريان ميگذرد. همين ذهنيتهاي مشتريان است كه ميتواند در طراحي محصولات جديد به شما كمك كند.
براي نمونه، خود من به وسيله يادداشتنويسيهاي روزانه و مرورنويسيهاي وبلاگي در بلاگ آزادم، اطلاعات قابل توجهي به دست آوردهام؛ آن هم طي فرآيند جمعآوري اطلاعات درباره مشكلات مربوط به دورنماها و انتظاراتم؛ اطلاعاتي كه به من كمك كردند تا سمينارهاي اينترنتياي در خور برخورد با نيازهاي مشتريان خلق كنم. در عوض، تمام انتظارات من، مشاوره رايگان اندكي به دست آورد. اين موارد ميتواند وقت بگيرد يا هزينه بردارد، اما براي درگير كردن مشتريان و تحكيم وفاداريشان نسبت به برند شما
فوقالعاده هستند.
6- بازخوردتان را در خطمشيهاي ديگر بررسي كنيد. چنانچه از سايت بازرگاني آنلاين اي بي(eBay) يا از سايت آمازون (Amazon.com) خوشتان آمد با دقت به آرا و نظرات مشتريان توجه كنيد. همچنين براي نام بردن از شركتتان يا اسم محصولتان براي مشاهده شكايات و انتقادات، شبكههاي اجتماعي را نيز در نظر داشته باشيد.
7- يك اجتماع خلق كنيد. يكي از بهترين شيوههاي ياد گرفتن اينكه مردم واقعا چه فكر ميكنند اين است كه بدون آنكه متوجه شما شوند، به آنها گوش دهيم. اگر شما در وبسايت خود يا در صفحه هواداران شركت در شبكههاي اجتماعي، يا حتي در يك سايت منفرد و مجزا، يك گردهمايي براي بحث و تبادل نظر اجتماع مشتريان به وجود آوريد، آنگاه ميتوانيد به سادگي رشته گفتوگوها يا بحثها و تبادل آرا را بخوانيد و بفهميد كه مشتريان چگونه از محصولات يا خدمات شما استفاده ميكنند و بفهميد كه آيا ايشان از تجربه مصرف آن محصولات رضايت دارند يا نه. چنين فضاهايي مزيتهاي مهمي دارند كه يكي از آنها به اين قرار است: چه بسا مشتريان در برخورد با همديگر در چنين فضاهايي رو راستتر از زماني باشند كه مستقيم و بيواسطه با خود شما صحبت ميكنند
منبع: دنياي اقتصاد
نويسنده: كارول تايس مترجم: پويا راد