پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علوم نوین          28 دی 1392 - 18 January 2014


 کشفیات عجیب علمی در سال 2013





دانشمندان در سالی که گذشت، به کشفیات عجیب علمی دست یافتند.

گزارش حاضر به تشریح عجیب‌ترین دستاوردهای علمی سال 2013 به انتخاب مرکز رسانه‌های علمی استرالیا می‌پردازد.

کشف 10 بوی جدید قابل استشمام توسط انسان

محققان برخلاف تصورات پیشین مبنی بر وجود پنج بو، 10 بو را در سال 2013 شناسایی کردند.

این 10 بو عبارت‌اند از: ذرت بوداده، چوبی/صمغی، میوه‌ای (غیرمرکبات)، نعنا/نعنا فلفلی، شیرین، لیمو ترش، تند، فاسد، بوی مواد شیمیایی و معطر.

حشراتی که ربات‌ها را می‌رانند

محققان ژاپنی نوعی ربات مجهز به دوچرخه‌ را ابداع کردند که یک بید ابریشم نر آن را می‌راند.

بیدها این خودرو را به سمت فرومون‌های جنسی ماده هدایت کرده و به محققان امکان نظارت بر فعالیت عصبی آنها را می‌دادند.

کشف یک حشره دارای اندام نرینه جداشدنی

در ماه فوریه دانشمندان در کمال تعجب حلزون دریایی را یافتند که دارای اندام تناسلی جداشدنی بود.این حلزون که Chromodoris reticulata نام دارد، قادر به جدا شدن از اندام نرینه خود پس از عمل آمیزش و رشد دادن اندام تناسلی جدید ظرف 24 ساعت بود.

در ماه نوامبر همچنین دانشمندان استرالیایی یک گونه ساکن دیواره بزرگ مرجانی را یافتند که در هنگام جفت‌گیری به سر شرکای جنسی خود ضربه می‌زند.

خواندن رویاها

دانشمندان ژاپنی آنچه را که در شب هنگام در مغز انسان می‌گذرد، کشف کردند و در ماه آوریل برای نخستین بار موفق به خواندن رویاهای انسان شدند.

این محققان نخست پایگاهی از داده‌های تصویری رویا را با اسکن‌کردن مغز افراد و با استفاده از ام‌آرآی در زمانی که خواب بودند، ایجاد کردند. آنها سپس از این افراد خواستند تصاویر موجود در رویاهایشان را توصیف کنند.

با تطابق دادن تصاویر با نقشه‌های مغز انسان، این محققان قادر بودند با مشاهده اسکن‌های مغزی پیش‌بینی کنند که این اشخاص درباره چه تصاویری خواب دیده بودند.

فلفل‌های Szechuan

در ماه سپتامبر دانشمندان انگلیسی نشان دادند که سیگنال ارسال شده به مغز در پاسخ به خوردن یک دانه فلفل تند Szechuan معادل 50 تکانه سبک بر روی پوست در هر ثانیه است و این امر حس لامسه را تقلید می‌کرد.

تشویق‌کردن مسری است

دانشمندان دریافتند تشویق‌کردن نتیجه کیفیت عملکرد نیست، بلکه فشاری از جانب اطرافیان است که بر کیفیت تشویق‌کردن اثر می‌گذارد.

در ماه ژوئن آنها نشان دادند تشویق‌کردن در میان یک جمعیت مسری است و این فشار از جانب اطرافیان است که این عمل را شروع یا متوقف می‌کند و دارای بزرگ‌ترین تاثیرگذاری بر مدت زمان انجام این عمل است.

انگشت‌های مصنوعی

در ماه سپتامبر دانشمندان استرالیایی نوع جدیدی از توهم را کشف کردند که فقط با استفاده از ورودی‌های حسی از عضله‌ها، مغز را مجاب به پذیرش این توهم می‌کند که انگشتان مصنوعی واقعی هستند.

چنین توهمی نشان می‌دهد بدن برای حس‌کردن این که کدام بخش از آن به خود تعلق دارد یا برای تعیین مکان‌های این بخش‌ها، به چشم یا حس بینایی نیاز ندارد.

سگ‌ها می‌توانند جهت راست را از چپ تشخیص دهند

محققان ایتالیایی نشان دادند سگ‌ها این موضوع را که همنوعانشان دمشان را به سمت راست یا چپ تکان می‌دهند، تشخیص داده و متناسب با جهت تکان‌دادن دم آنها واکنش نشان می‌دهند.

این یافته‌ها حاکی از آن است که سگ‌ها مانند انسان‌ها دارای مغزهایی هستند که به طور غیرمتقارن سازماندهی شده‌اند و بخش راست یا چپ مغز آن‌ها نقش‌های متفاوتی را ایفا می‌کند.


خبرنامه - شبکه های اجتماعی