اخبار دانشگاهی کشور / علمی فرهنگی 22 فروردین 1390 - 11 April 2011
مدير پروژه دومين خودروي خورشيدي غزال ايراني در مورد جزييات فني اين خودرو گفت: اين خودرو در روزهاي آفتابي مي تواند تا 600 کيلومتر مسافت را با سرعت متوسط 80 کيلومتر در ساعت طي کند.
به گزارش خبرنگار مهر، خودوري خورشيدي غزال ايراني 2 صبح امروز يکشنبه طي مراسمي با حضور محمد رويانيان رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت و فرهاد رهبر رئيس دانشگاه تهران رونمايي شد و توسط محققان پرديس دانشکده فني دانشگاه تهران مورد تست حرکتي و فني قرار گرفت.
کارن ابري نيا مدير اين پروژه در جمع خبرنگاران در تشريح ويژگي هاي اين خودرو و تفاوتهاي آن نسبت به خودروي خورشيدي غزال ايراني (1) اظهار داشت: خودرو غزال ايراني (2) با هدف بهينه سازي غزال (1) طراحي و توليد شده و وزن آن نيز 100 کيلوگرم سبک تر شده است.
وي با بيان اينکه وزن غزال (2) 150 کيلوگرم است و سرعت حداکثر آن در تست جاده اي 120 کيلومتر در ساعت است که تا 150 کيلومتر هم قابليت افزايش دارد، ادامه داد: موتوري که در اين خودرو مورد استفاده قرار گرفته يک موتور " DC براشلس " مغناطيس دائمي است که 97 درصد راندمان دارد به اين معني که انرژي کمي را از دست خواهيم داد.
ابري نيا اضافه کرد: سلولهاي خورشيدي که براي اين خودروي خورشيدي استفاده شده از نوع سيليکوني بوده و حدود 22 درصد راندمان دارد و در طول روزهاي آفتابي مي تواند حدود 600 کيلومتر را با سرعت متوسط 80 کيلومتر در ساعت طي کند.
وي در مورد ميزان ذخيره اين خودرو در ساعات شب نيز گفـت: ما مي توانيم باتري بيشتري داخل اين خودرو قرار دهيم اما از آنجايي که اين مسئله باعث افزايش وزن و مصرف بيشتر انرژي مي شود تنها از يک باتري ليتيومي به وزن 20 کيلوگرم استفاده کرده ايم که اگر روي سطح صاف حرکت کند بدون نور خورشيد حدودا دو تا سه ساعت مي تواند حرکت کند.
به گفته ابري نيا جنس بدنه اين خودرو از فيبرکربن با سازه هاي لانه زنبوري است که در هواپيماهاي پيشرفته مورد استفاده قرار مي گيرد و تفاوت آن با پوشش فايبرگلاس در مقاومت بالاتر آن است.
مدير پروژه خودروي خورشيدي غزال ايراني از آمادگي اين خودرو براي شرکت در مسابقات جهاني استراليا در مهرماه خبر داد و تاکيد کرد تا يک ماه آينده تور داخلي در جزيره کيش براي تست نهايي اين خودرو برگزار خواهيم کرد.