دانشجويان دانشگاه تبريز موفق به ساخت هواپيماي بدون سرنشين شدند
خبرگزاري آريا- دانشجويان دانشگاه تبريز با هدف دستيابي به فناوري هاي نوين موفق به ساخت هواپيماي بدون سرنشين شدند.
به گزارش خبرگزاري آريا از تبريز، معاون پژوهشي دانشگاه تبريز با اعلام اين مطلب گفت: استفاده از فناوري هاي برتر از جمله بهره گيري از وسايل نقليه هوايي و هوافضا يکي از ضرورت هاي علمي دنياي امروز است که بايد توجه جدي به آن شود.
دکتر علي رستمي با بيان اينکه دانشگاه تبريز در اين راستا با تاسيس نخستين دانشکده مهندسي فناوي هاي نوين در سال 1387 فعاليتهاي خود را با ايجاد و توسعه رشته¬هاي جديد بين رشته مهندسي براي همگام شدن با تحولات صنعتي و فناوي مدرن دنيا به طور گسترده آغاز کرده است، گفت: با توجه به اهميت علم هوافضا و وسايل نقليه هوايي که امروزه سبب کاهش هزينه در انجام مامويتهايي از قبيل شناسايي ، امداد و نجات شده است، دانشکده مهندسي فناوري نوين دانشگاه تبريز به منظور پيشبرد اهداف کشور و توليد تکنولوژي و بومي سازي آن، طراحي و ساخت پرنده هاي سبک و فوق سبک را در دستور کارخود قرار داده است.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه تبريز، استاد راهنماي اين طرح پژوهشي افزود: نتيجه اوليه اين تحقيقات در قالب پروژه ساخت هواپيماي "شاپرک1 " با تلاش يک تيم دانشجويي 15 نفره متشکل از دانشجويان دانشکده هاي مهندسي فناوري¬هاي نوين و مهندسي برق دانشگاه تبريز به مرحله نهايي رسيده و هم اکنون تست هاي نهايي خود را پشت سرگذاشته اشت.
وي با بيان اينکه طرح¬هاي اوليه شاپرک 1 در 4 فاز شامل طراحي مهندسي، ساخت نمونه غيرپروازي و ساخت نمونه پروازي و تستهاي پروازي به اجرا در آمده است به برخي از ويژگي هاي اين طرح اشاره کرد و گفت: اين هواپيما مجهز به يک موتور تک سيلندر دو زمانه مي باشد که براي مصرف سوخت آن از ترکيبات الکل استفاده مي شود.
دکتر رستمي استفاده از نوعي چوب خاص در ساخت اين هواپيما ، کنترل پذيري را از ديگر ويژگي هاي "شاپرک1 "عنوان کرد و گفت: اين هواپيما با سرعت نهايي 120 کيلومتر بر ساعت قادر به پرواز مي باشد که شتاب بالا به هنگام بلند شدن از زمين نيز از ويژگي هاي خاص آن به شمار مي رود.
وي مدت پايداري اين هواپيما را در هوا 27 دقيقه ذکر کرد و گفت: بالا بودن قدرت مانور و نيز دارا بودن کمترين شعاع دور زدن به ميزان 10 متر از جمله کارکردهايي به شمارمي رود که در پروژه "شاپرک1 " پيش بيني و تست شده است.
دکتر رستمي با بيان اينکه اين پروژه در مسابقات دانشجويي در دانشگاه صنعتي شريف نيز شرکت داده خواهد شد، گفت: با توجه به توانايي هاي "شاپرک1 " تلاش مي شود مراحل بعدي و نهايي اين هواپيما تا ارديبهشت ماه سال آينده و براي شرکت در اين مسابقات آماده شود.
به گفته وي تاکنون براي ساخت اين هواپيما 10 ميليون ريال هزينه شده است.