پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخلاق          11 اسفند 1389 - 02 March 2011


توكل
توكل از ماده "وك­ل" در لغت به معنی عجز و ناتوایی همراه با اعتماد به غیر است و وصف توكل كننده بر خدا به كسی گفته می­شود كه او می­داند خداوند عهده­دار رزق و دیگر امور او است و فرد براساس چنین باوری تنها به او اعتماد و تكیه می­نماید.
این مقام از كمال معرفت است زیرا انسان هر اندازه خدا را بهتر بشناسد و از قدرت و رحمت و حكمت او زیادتر آگاه گردد دلبستگی او به خدا زیادتر می­شود.
پیامبر (صلى­الله­عليه­و­آله) از جبرییل در مورد معنی توكل پرسید، جبرییل گفت: توكل عبارت است از علم به اینكه مخلوق نه ضرر می­زند و نه نفع می­رساند، نه می­بخشد و نه باز می­دارد، توكل مأیوس بودن از خلق است.
توكل یكی از اركان ایمان و حالتی است در بنده مؤمن كه از معرفت او به خداوند و اوصاف و اسماء حسنای او ناشی می­شود. توكل نوعی رابطه ایمانی میان بنده و معبود است. مؤمن می­داند كه خداوند به نیاز همه بندگان آگاه و بر رفع آن نیازها تواناست و خیرخواه بندگان است و به آنها رحمت و شفقت دارد و بخیل نیست. پس خداوند هر نیازی را كه بنده داشته باشد، مطابق خیر و مصلحت او تامین می­كند.
حقیقت توكل
حقیقت توكل اطمینان نمودن به خداوند و تسلیم شدن به امر اوست و اعتماد قلبی در تمام كارها بر خدا و صرف­نظر كردن از ماسوی الله است و این منافات با تحصیل اسباب ندارد مشروط بر اینكه اسباب را در سرنوشت خود، اصل اساسی نشمرد. از هر گونه وسیله مادی بهره گیرد و با این حال متكی به قدرت بی­پایان پروردگار بوده پیروزی را از او بداند. آورده­اند مرد عرب از پیامبر(ص) پرسید: آیا شترم را رها كنم و توكل كنم یا پایبند بزنم و توكل كنم؟ پیامبر اكرم(ص) فرمود:
«پایبند بزن و توكل كن»
راه­های رسیدن به توكل
1- اعتقاد به این كه سرچشمه هستی خداست. تأثیر هر عاملی به فرمان او می­باشد، همه موجودات ریزه­خوار خوان نعمت او هستند.
2- ببیند كه چگونه خداوند عالم، او را به وسیله نور هستی از ظلمت نیستی خارج ساخته است، چه در رحم مادر و چه پس از گام نهادن در فضای این جهان. آنچه مایه حیات و بقای او بود به او عطا نموده است.
فواید و نتایج توكل
1- قدرت تصمیم­گیری انسان در برابر مشکلات
2- ترك گناه و عدم سلطه شیطان
3- تأثیرناپذیری از اقبال و ادبار مردم و عدم نگرانی از حوادث
4- قوت قلب و شجاعت
5- آرامش درونی و اطمینان قلبی
6- مقاوم شدن در برابر مشكلات و حوادث
7- امیدواری به رستگاری و رسیدن به مطلوب و نجات از ناراحتی­ها و غم و اندوه
8- از آینده نمی­هراسد و خوف فقر و ناتوانی ندارد پس در یاری رساندن به دیگران كوتاهی نمی­كند.
9- برای كسی جز خدا كاری نمی­كند و جز به خدا امید ندارد و از غیر خدا نمی­ترسد و چشم طمع به كسی جز خدا ندارد.
منابع:
1-  سيّاح احمد، فرهنگ بزرگ جامع­نوين، تهران، احمدي، چاپ هفدهم، 1374، ج 2، ص 1823
2-  سجادي، سيد جعفر، فرهنگ معارف اسلامي، تهران، كوشش، 1379، چاپ چهارم، ج 1، ص 608
3-  مكارم شيرازي، ناصر، اخلاق در قرآن، قم، مدرسه الامام علي­بن ابي­طالب(ع)، 1381 ش، چاپ دوم، ج 2، ص 284
4-  ارفع، سيد كاظم، اخلاق در قرآن، فيض، 75، چاپ دوم، ص 53
5-  مهدوي كني، محمدرضا، نقطه­هاي آغاز در اخلاق عملي، فرهنگ اسلامي، 1372، چاپ دوم، ص 514
6-  ري­شهري، محمد، ميزان الحكمه، بيروت، دارالحديث، جلد 4، صفحه 3661، حديث 22577
7-  مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، جلد 75، صفحه 336 به نقل از اخلاق در قرآن – مكارم شيرازي، ج 2
8-  ملا احمد، معراج­السعاده، تهران، مطبوعاتي حسيني، 1375، چاپ سوم، ص 786


منبع : پژوهه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی