پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba


دسترسی مسافران هواپیما به اینترنت پرسرعت



این روزها دسترسی به اینترنت و آگاه شدن از اخبار و اطلاعات جهان برای بسیاری از مردم از اهمیت زیادی برخوردار است بطوری که کاربران نمی خواهند برای لحظه ای حتی در سفر، از این یکه تاز دنیای تکنولوژی دور بمانند. اما تا مدتی پیش مقررات هواپیمایی موجود، اجازه استفاده از وسایل الکترونیکی را در طول سفر به کاربر نمی داد و بسیاری از موارد ممنوع بود. هرچند سال گذشته در امریکا و اتحادیه اروپا مقرراتی وضع شد که اجازه می داد مسافران از تکنولوژی های ارتباطی وایرلس در طول سفر در ارتفاع بالای ۳ هزار متر (۱۰ هزار پایی) استفاده کنند ولی سرعت پایین اینترنت و قطع شدن مکرر خدمات ارائه شده از طریق وای فای، همچنان کاربران را به دردسر می انداخت. بررسی ها نشان می دهد از هر ۱۰ کاربر خدمات وای فای در حین پرواز، ۹ نفر از کیفیت سرویس های ارائه شده راضی نبوده اند. همین موضوع شرکت های فعال در عرصه سفرهای هوایی را بر آن داشت تا برای تأمین اینترنت با پهنای باند مناسب در طول سفر به فکر بیفتند و همه تلاش شان را در این راستا به کار گیرند.

شاید ناپدید شدن پرواز شماره MH۳۷۰ مالزی در ۸ مارس که در نتیجه آن، ۲۳۹ مسافر ناپدید شدند نیز در این تلاش ها بی تأثیر نبود. با گم شدن این هواپیما بسیاری، از نبود هیچ راه ارتباطی مسافران و خدمه این هواپیما با زمین بشدت انتقاد کرده و معتقد بودند اگر خدمات وای فای، ارسال پیامک و... در این خط هوایی وجود داشت شاید گره از معمای این هواپیما راحت تر گشوده می شد و برج مراقبت حتی در صورت خروج این هواپیما از صفحه رادار، به نوعی با خلبان و خدمه ارتباط برقرار می کرد و از این فاجعه جلوگیری می شد.

همکاری ۲ شرکت در تأمین اینترنت

هرچند تاکنون شرکت های فراوانی از جمله شرکت امریکایی Gogo در زمینه تأمین اینترنت در طول پرواز برای مسافران فعالیت داشته و تا حدودی نیز در این زمینه موفق عمل کرده اند، ولی حالا با همکاری شرکت AT&T با شرکت Honeywell ، اخباری از دسترسی به خدمات وای فای و اینترنت با استفاده از فناوری نسل چهارم تلفن همراه(۴G) برای مسافران خطوط هواپیمایی تا سال ۲۰۱۵ به گوش می رسد؛ خبری که باعث کاهش۱۴ درصدی ارزش سهام شرکت Gogo شد، می تواند صنعت هوانوردی را در امریکا دگرگون کند و افزایش رضایت مسافرانی را به همراه داشته باشد که تشنه استفاده از اینترنت هنگام پرواز بر فراز دشت ها و اقیانوس ها هستند.

AT&T یکی از شرکت های پیشرو برای تأمین این اینترنت و همچنین یکی از بزرگ ترین شرکت های شبکه LTE در ایالات متحده امریکا محسوب می شود که در تازه ترین فعالیت خود یک قرارداد همکاری بزرگ با شرکت Honeywellبه امضا رسانده است تا برای رساندن اینترنت پرسرعت به مسافران هواپیما در طول پرواز از نسل چهارم شبکه تلفن همراه استفاده کند. به این ترتیب این سرویس اینترنتی که قرار است تا سال ۲۰۱۵ اجرایی شود با کمک شبکه ۴G LTE و استفاده از سیستم ها و سخت افزارهای Honeywell پهنای باند مناسب اینترنت را برای مسافران تأمین خواهد کرد.

«جان استنکی» دبیر بخش استراتژی و تصمیم گیری شرکت AT&T در این باره می گوید: «این روزها دسترسی به اطلاعات و اخبار جهان تبدیل به خواسته ای فراگیر شده است و هر کسی در جهان می خواهد در هر شرایطی حتی در ارتفاع ۳۵ هزار پایی، به اینترنت با سرعت بالا و قابل اعتماد در طول حرکت دسترسی داشته باشد؛ خواسته ای که ما نیز به آن احترام گذاشتیم و مطمئن هستیم که پاسخ به آن، بسیاری از کاربران را راضی خواهد کرد.»

وی خاطرنشان می کند: «ما معتقدیم این قرارداد همکاری باعث می شود هم کارکنان خطوط ایرلاین و هم مسافران از سرعت بالای اینترنت بهره ببرند و یک سفر بی نظیر را تجربه کنند. ما انتظار داریم این سرویس ارتباطی، در درازمدت زمینه اتصال همه خطوط هوایی جهان را به اینترنت پرسرعت فراهم کند و در هیچ نقطه جهان مردم سفری بدون دسترسی به اینترنت را تجربه نکنند.»

تأمین اینترنت درطول پرواز، موضوع تازه ای نیست و پیش از این نیز شرکت امریکایی Gogo در این زمینه سرمایه گذاری کرده بود. البته این شرکت در حال حاضر از طریق شبکه ای شامل حدود ۳۰۰ برج و دکل مخابراتی مربوط به شبکه تلفن همراه در سراسر امریکا اینترنت در پرواز را در اختیار کاربران قرار می دهد. در حالی که مدیران شرکت AT&T قول داده اند با توجه به تعداد بیشتر برج و دکل مخابراتی مربوط به شبکه تلفن همراه که در اختیار دارند، این شرکت از رقبای خود بویژه شرکت Gogoپیشی بگیرد و اینترنت باکیفیت تر و پرسرعت تری ارائه دهد. البته خطوط هواپیمایی که انتظار دارند سال آینده از این خدمات بهره بگیرند باید سرمایه گذاری بالایی در این زمینه انجام دهند تا هواپیماهای خود را به این فناوری مجهز کنند و در نتیجه خدماتی مناسب به مسافرانشان ارائه دهند.

هواپیماهای مجهز شده، می توانند در طول پرواز از یک آنتن ویژه برای جمع آوری سیگنال هایی که از دکل های مخابراتی مربوط به شبکه تلفن همراه AT&T ارسال می شود، استفاده کنند. وظیفه شرکت Honeywell نیز در این همکاری دوجانبه، تأمین سخت افزارها و امکانات خدماتی مورد نیاز برای تبادل آنی داده ها در فضای مجازی است تا کاربران بتوانند اینترنت پرسرعت بدون قطع شدن را از طریق نسل چهارم شبکه تلفن همراه تجربه کنند. به بیانی دیگر پهنای باند تأمین شده توسط شرکت AT&T، در اختیار سخت افزارهای شرکت Honeywell قرار می گیرد تا اطلاعات، به سرعت پردازش شده و کاربران بتوانند در طول پرواز، بلافاصله و بی درنگ به آخرین اخبار و تحولات جهان در حوزه های مختلف دسترسی داشته باشند، بازی های آنلاین انجام دهند، از کتابخوان بهره بگیرند و با دانلود کتاب مورد علاقه شان در طول سفر به مطالعه بپردازند و...

نتیجه همکاری مشترک AT&T Honeywell، اینترنتی با سرعت بیشتر و هزینه کمتر است هرچند ایرلاین ها برای تأمین تجهیزات مرتبط با آن، باید مبالغ نسبتاً بالایی صرف کنند. خدمات یادشده حداکثر در ارتفاع ۳۵ هزارپایی عرضه می شوند هرچند هنوز هزینه استفاده از آن اعلام نشده است ولی مطمئناً بسیار مورد توجه کاربران بویژه در سفرهای طولانی قرار خواهد گرفت. این تکنولوژی هرچند در نگاه اول برای ایرلاین ها اندکی هزینه بر است اما در دراز مدت درآمد سرشاری نصیب آنها خواهد کرد تا آنجا که مدیران شرکت Honeywell پیش بینی کرده اند این همکاری می تواند در طول یک دهه بیش از یک میلیارد دلار درآمدزایی برای این شرکت داشته باشد اما شرکت AT&T از اعلام میزان درآمد احتمالی و تخمینی ناشی از این همکاری امتناع کرده و هیچ رقمی را تاکنون ارائه نداده است.

ایمنی پرواز با خدمات وای فای

«جک جکوبز» مدیر سیستم های مدیریت اطلاعات شرکت Honeywell نیز می گوید: «این خدمات مبتنی بر استانداردهای ۴G LTE بوده و در صورت تأمین زیرساخت های مورد نیاز علاقه مندان یک سال دیگر می توانند به آن دسترسی داشته باشند.» به گفته وی، این سیستم ارتباطی پیشرفته نه تنها به مسافران بلکه به خدمه نیز خدماتی ارائه می دهد چون ارتباط بهتر اینترنتی می تواند ارتباط بین خلبان، خدمه هواپیما و سیستم های تشخیصی هواپیما را بهبود بخشد. از سوی دیگر با استفاده از این سیستم ارتباطی، خلبان و خدمه می توانند به نقشه ها و نمودارهای آپدیت شده و آخرین اطلاعات هواشناسی دسترسی داشته باشند و همچنین با ارسال اطلاعات برای بخش های عملیاتی هواپیمایی در روی زمین، پروازی کم خطرتر را برای مسافران رقم بزنند. وی ادامه می دهد: با اتصال ارزان تر و باکیفیت تر، یک هواپیما می تواند هشدارهای بیشتری درباره بخش های مختلف هواپیما در صورت نقص بفرستد. ارتباط بهتر می تواند به ردیابی هواپیما کمک کند تا دیگر شاهد حادثه ای همچون هواپیمای پرواز MH۳۷۰ مالزی نباشیم.

البته امضای این تفاهمنامه همکاری به معنای از پا نشستن شرکت Gogo نیست. این شرکت که سال هاست در زمینه تأمین اینترنت در طول پرواز فعالیت دارد در طول این سال ها تلاش کرده است تا پهنای باند خود را افزایش دهد و در حال حاضر نیز یک هواپیمای ویژه در اختیار دارد که برای داشتن اینترنت پرسرعت در طول پرواز با سیستم ماهواره ای نیز کار می کند ولی با توجه به سرعت بالاتر سرویس اینترنتی شبکه LTE شرکت AT&T ، به نظر می رسد باید بر دامنه تلاش هایش بیفزاید. شرکت Gogo حالا دیگر مجبور است هزینه را تا حد امکان پایین تر بیاورد تا بتواند در میدان رقابت باقی بماند. این شرکت همچنین تاکنون یک اپ تلفن هوشمند با عنوان text in the sky ارائه داده است که ارسال پیامک را برای کاربران امکانپذیر می کند. این شرکت که در حال حاضر از تکنولوژی مشابهی با نام air to ground در خطوط هواپیمایی مانند Delta Air Lines استفاده می کند با توجه به کاهش سهام خود به دنبال به کار گرفتن راه های تازه است. در همین راستا این بار خبر از استفاده از یک سیستم ماهواره ای می دهد که با کمک یک آنتن دوگانه می تواند سرعت اینترنت در طول پرواز را که در حال حاضر ۸/۹ مگابیت در ثانیه است تا ۷۰ مگابیت بر ثانیه برساند.

با توجه به افزایش علاقه مردم به استفاده از اینترنت بطور مستمر، انتظار می رود سایر اپراتورها نیز برای عقب نماندن از قافله، وارد این عرصه شوند به صورتی که در حال حاضر کمیسیون ارتباطات فدرال امریکا در نظر دارد تا برای اینترنت در طول پرواز تسهیلات ویژه ای در نظر بگیرد.

به هرحال ایرلاین ها برای بقای بیشتر و حضوری موفق تر، مجبورند در این زمینه سرمایه گذاری کرده و میلیون ها دلار صرف ارتباط گرفتن مسافران با تکنولوژی کنند. مؤسسه تحقیقاتی IHS نیز در گزارش تحقیقی خود آورده است تعداد هواپیماهایی که با Wi Fi کار می کنند در دهه آینده ۳ برابر خواهد شد پس تعجبی ندارد که بیشتر ایرلاین ها به دنبال به روز کردن کردن و ارتقای سیستم ها برای افزایش رضایتمندی مسافران باشند تا همچنان در عرصه باقی بمانند.


خبرنامه - شبکه های اجتماعی