پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / آموزش مجازی          05 تیر 1393 - 26 June 2014


  ۹ قدم برای خرید دوربین دیجیتال


در این آموزش نمی خواهم راجع به تمام تفاوت ها در امکانات دوربین های دیجیتال صحبت کنم یا به شما بگویم کدام مدل از بقیه مدل ها بهتر است (چرا که هر دوربین قابلیت های خاص خودش را دارد و این قابلیت ها هم با مرور زمان به سرعت تغییر می کنند) با این حال چند سوال و فاکتور وجود دارد که اگر بتوانید به درستی به این سوالات جواب دهید و فاکتور های مورد نیازتان را بدانید به راحتی می توانید بهترین دوربین مناسب خود را انتخاب کنید.

وقتی می خواهید یک دوربین دیجیتال انتخاب کنید چند فاکتور را باید در نظر داشته باشید، من همیشه به کسانی که در این زمینه از من کمک می خواهد این فاکتور ها را توضیح می دهم (در این آموزش ۹ فاکتور توضیح داده شده که لازم نیست همه آنها را به ترتیب رعایت کنید). خب، حالا بیایید به نکات لازم توجه در زمان خرید دوربین دیجیتال بپردازیم:

۱. نیاز های خود را مشخص کنید

اشتباهی که معمولاً افرادی که می خواهند دوربین دیجیتال بخرند این است که دوربینی را انتخاب می کنند که خیلی بیشتر از نیاز آنهاست، بعضی از سوالات که باید قبل از خرید دوربین دیجیتال از خودتان بپرسید این است:

برای چه کاری به دوربین احتیاج دارید؟

چه سبک عکاسی هایی را می خواهید انجام دهید؟ (پرتره، منظره، ماکرو، ورزشی)

معمولاً در چه شرایطی می خواهید عکاسی کنید؟ (فضای بسته، فضای باز، شرایط کم نور، شرایط پر نور)

می خواهید با حالت اتوماتیک دوربین عکاسی کنید یا می خواهید هنر عکاسی را یاد بگیرید؟

چقدر با دوربین آشنایی دارید و استفاده از آن را تجربه کرده اید؟

به دنبال چه امکاناتی هستید؟ ( زوم بالا، لرزش گیر، LCD بزرگ و… )

چقدر اندازه و قابل حمل بودن دوربین برایتان مهم است؟

بودجه شما برای خرید دوربین چقدر است؟

قبل از اینکه برای خرید دوربین بروید این سوال ها را از خود بپرسید، زمانی که جواب این سوال ها را داشته باشید خیلی راحت تر می توانید دوربین مناسب خود را انتخاب کنید. ممکن است فروشنده دوربین هم این سوال ها را از شما بپرسد، پس اگر قبل از این که این سوال ها را از شما بکنند جواب مناسبی برای آنها داشته باشید فروشنده هم بهتر می تواند به شما در انتخاب دوربین مناسب کمک کند.

۲. همه چیز دوربین به مگاپیکسل – Megapixels آن نیست

یکی از قابلیت های دوربین ها که به کیفیت و بزرگی عکس آن کمک می کند تعداد پیکسل های سنسور دوربین یا همان Megapixels دوربین است.

زمانی که من به عکاسی رو آوردم و عکاسی را شروع کردم Megapixels دوربین خیلی مهم بود، چون در آن زمان تعداد پیکسل های سنسور دوربین خیلی پایین بود و حتی یک مگاپیکسل هم خیلی در کیفیت تصاویر تغییر ایجاد می کرد.

این روز ها، تقریباً تمام دوربین ها بیش از ۵Megapixels هستند، که همین پنج مگاپیکسل هم آنقدر ها بد نیست! حتی اگر دوربین شما تعداد پیکسل های خیلی زیادی داشته باشد می تواند به عنوان یک عیب هم محسوب شود، چرا که در آن صورت هر عکس حجم بسیار بالایی خواهد داشت و شما به حافظه بسیار زیادی بر روی دوربین خود نیاز دارید و بعداً هم برای نگهداری از این عکس ها به حافظه زیادی بر روی کامپیوتر خود احتیاج خواهید داشت.

یکی از سوالات اساسی که در زمینه مگاپیکسل باید از خود بپرسید این است که «آیا می خواهید عکس هایی که گرفته اید را چاپ کنید؟» اگر جواب شما به این سوال مثبت است باید این سوال را از خود بپرسید که «این عکس ها را با چه اندازه ای می خواهید چاپ کنید؟» اگر می خواهید با اندازه ای متوسط عکس ها را چاپ کنید دوربینی با حداقل ۴Megapixels برای این کار کفایت می کند. اما اگر می خواهید عکس ها را خیلی بزرگ چاپ کنید باید هزینه بالا تری بپردازید و دوربینی با تعداد پیکسل های بیشتری تهیه کنید.

۳. حواستان به لوازم جانبی دوربین باشد

وقتی می خواهید دوربین بخرید حواستان به این نکته باشد که قیمت دوربین به احتمال زیاد قیمت نهایی پرداخت شما نخواهد بود، چرا که ممکن است لوازم جانبی دیگری بخواهید (یا لازم داشته باشید) که هر کدام از آنها می تواند هزینه اضافی بالایی داشته باشد، از این لوازم جانبی می توان به این موارد اشاره کرد:

کیف دوربین

حافظه یا Memory Card برای دوربین

باتری اضافه

لنز (اگر دوربین DSLR می خواهید بخرید)

سه پایه یا تک پایه

فلاش اکسترنال

رفلکتور

بعضی فروشندگان بسته هایی از این لوازم جانبی را به شما پیشنهاد می کنند و یا حداقل برای خرید چند لوازم جانبی به صورت یکجا به شما تخفیف می دهند. البته بدانید که بسته هایی که به شما پیشنهاد می شود ممکن است نیاز شما را بر آورده نکند. برای مثال ممکن است حافظه ای با حجم ۶۴Megabytesیا ۱۲۸Megabytes به شما پیشنهاد شود که شما اگر هم نخواهید حافظه زیادی داشته باشید حداقل به یک حافظه ۵۰۰Megabytes ای برای یک دوربین با تعداد پیکسل پایین احتیاج خواهید داشت.

۴. آیا لوازم جانبی ای دارید که با دوربینی که می خواهید بخرید سازگار باشد؟

حالا که راجع به لوازم جانبی صحبت کردیم، این نکته را هم بگویم؛ یکی ار راه های صرفه جویی در هزینه این است که اگر لوازم جانبی ای از دوربین قبلی خود دارید که با دوربین جدید شما سازگار است آن را نگه دارید و از خرید لوازم جانبی جدید پرهیز کنید.

برای مثال حافظه، باتری، لنز (به یاد داشته باشید که بسیاری از لنز های دوربین های آنالوگ با دوربین های دیجیتال همان شرکت سازگار هستند)، فلاش، فیلتر و…

۵. دوربین حرفه ای یا دوربین های اتوماتیک

در حالی که دوربین های DSLR به صرفه تر هستند ولی برای خیلی ها مناسب نیستند. به یاد داشته باشید که این دوربین ها معمولاً بزرگتر از سایر دوربین ها هستند، همچنین سنگین تر هستند و تمیز نگه داشتن آنها سخت تر است (اگر لنز دوربین را عوض می کنید) و استفاده از این دوربین ها خیلی پیچیده تر از دوربین های اتوماتیک دیگر است. که خب البته این پیچیدگی ها مزایای خودش را دارد.

بهتر است قبل از اینکه برای خرید دوربین اقدام کنید اطلاعاتی راجع به دوربین های DSLR و انواع دیگر دوربین کسب کنید، که برای این کار می توانید مطلب قبلی «چه دوربینی باید بخرم: نقاط قوت و نقاط ضعف انواع دوربین ( و بهترین قابلیت آنها )» را بخوانید.

۶. زوم مکانیکی طلاست

همه زوم ها به یک شکل ساخته نشده اند.

وقتی به دنبال دوربین های دیجیتال هستید معمولاً دو عدد برای زوم آنها می شنوید. اول Optical Zoom (زوم مکانیکی) است و بعد از آن Digital Zoom (زوم دیجیتالی) است.

شدیداً به شما پیشنهاد می کنم که در زمان خرید تنها به زوم مکانیکی دوربین توجه کنید. چرا که زوم های دیجیتالی تنها کاری که می کنند این است که پیکسل های عکس را بزرگتر می کنند که این کار پیکسل های عکس را نشان می دهد و عکس را کمی نویز دار می کند (مانند زمانی که به تلویزیون از نزدیک نگاه می کنید). اگر می خواهید لنز زوم بگیرید حواستان باشد که حتماً زوم مکانیکی باشد ( اکثر دوربین های مدرن زوم حداقل ۳ برابر دارند، اما لنز های Super Zoom هم وجود دارند که تا ۱۲ برابر می توانند در تصویر بزرگنمایی ایجاد کنند).

۷. بررسی های راجع به دوربین را بخوانید

قبل از اینکه دوربین بخرید کمی وقت برای تحقیق بگذارید. فقط بر روی پیشنهادات فروشنده دوربین بسنده نکنید ( کسی که معلوم نیست آیا اطلاعات کاملی راجع به دوربین ها دارد یا ندارد، کسی ممکن است دوربین شرکت خودش را پیشنهاد بکند ).

کمی از نقد و بررسی های دوربین ها در مجلات و سایت های مرتبط مطالعه کنید تا محدوده انتخابی را برای خودتان کمتر کنید. سایت های بسیاری وجود دارند که نقد و بررسی عکاسان حرفه ای و دارندگان آن دوربین را قرار داده اند، از این منابع مفید و عالی استفاده کنید.

۸. دوربینی که انتخاب کرده اید را در دست بگیرید

وقتی توانستید محدوده دوربین های مناسب خود را کوچک کنید به مغازه فروش دوربین نزدیک خانه تان بروید و از فروشنده بخواهید دوربین هایی که مد نظر دارید را در اختیارتان بگذارند تا آنها را در دست بگیرید و کمی با آنها کار کنید. هیچ چیز به اندازه در دست داشتن دوربین و کار کردن با آن نمی تواند به شما نتیجه نهایی خوبی بدهد، که ببینید آیا این دوربین مناسب شما است یا خیر.

وقتی خودم می خواهم دوربین بخرم ابتدا در اینترنت بررسی های دوربین ها را می خوانم، به محلی می روم که ۴ مغازه فروش دوربین در کنار هم وجود دارد، به هر یک از مغازه ها می روم و از فروشنده می خواهم که اطلاعات و پیشنهاداتش را در اختیارم بگذارد و دوربین ها را هم امتحان می کنم. با این کار معمولاً با یک یا دو دوربین مواجه می شوم که افراد مختلفی پیشنهاد کرده اند و هر کدام نظر خود را راجع به آن به من گفته اند (با این کار می توانید ابعاد مختلف یک دوربین را ببینید). همچنین می توانید دوربین ها را امتحان کنید و ببینید کدام دوربین برای شما مناسب تر است.

۹. مذاکره کنید

وقتی دوربین مناسب خودتان را انتخاب کردید، وقت پیدا کردن بهترین قیمت می رسد.

باز هم می گویم، معمولاً من از اینترنت شروع می کنم و مدل های مناسب را با قیمت آنها پیدا می کنم. با داشتن این اطلاعات من می توانم بهتر با فروشنده ای که با آن رو به رو هستم چانه زنی کنم. معمولاً فروشنده ها کمی تخفیف می دهند و یا لوازمی را به عنوان هدیه می دهند. اما اگر به صورت آنلاین خرید می کنید کمتر امکان چانه زنی وجود دارد، مخصوصاً با سایت های فروش اینترنتی بزرگ، این سایت ها به شما تخفیف نخواهند داد، اما از سایت های کوچک تر می توان با ایمیل زدن تخفیف گرفت.

من معمولاً از خانه و با تلفن چانه زنی ها را انجام می دهم و فقط برای تحویل گرفتن دوربین به مغازه می روم.


خبرنامه - شبکه های اجتماعی