پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخلاق          11 اسفند 1389 - 02 March 2011


شهرت طلبی
شهرت در لغت به معنی معروف شدن و شهرت طلبی یعنی تلاش برای قدر و منزلت پیدا كردن است.
حب شهرت،‌ در حقیقت به حب ذات و به مطرح كردن خود برمی‌گردد. حب جاه به دنبال غفلت از خدا ظهور می‌كند و بنده را از قرب الهی مانع می­گردد. از این رو زدودن این خصلت ناشایست به سختی محقق می‌شود؛ چون در حقیقیت كنار زدن و شكستن خود است. خداوند می‌فرماید:
«این منزل آخرت (بهشت) را تنها برای كسانی قرار می‌دهیم كه در روی زمین قصد برتری (جاه و شهرت)‌ و قصد فساد ندارند.» (قصص/83)
برتری­جویی یكی از مصادیق فساد در زمین است. خداوند كسانی را در بهشت جا می‌دهد كه نه تنها برتری­جویی و فساد نمی‌كنند، بلكه اراده آن را نیز نمی‌كنند. مطالعه شرح حال قارون و فرعون گویای آن است كه آن­چه مایه بدبختی آنها شد، همان برتری­جویی و فساد بود. امام علی (علیه­ السلام) می‌فرماید:
«بزرگ­منشی را رها كن تا مشهور نشوی، خود را بلند نكن تا بر سر زبان‌ها نیفتی و شناخته نشوی،‌ خود را پنهان كن و ساكت باش تا سالم بمانی »
شهرت­طلبی مانند ریاست­طلبی یكی از انشعابات حس قدرت­طلبی در وجود انسان است با این تفاوت كه ریاست،‌ فرمانروایی بر ابدان مردم است و قدرت اجرایی آن نیرو‌های مادی است ولی جاه،‌ مالكیت بر دل‌ها است و نفوذ معنوی و محبوبیتی است كه مردم را به اطاعت وا می‌دارد.
داشتن جاه و شهرت برای افراد لایق، نعمتی است كه خداوند آن را در قلوب مردم قرار می­دهد.
مضرات شهرت­طلبی
1- صاحب جاه و مقام پیوسته جان و مالش در خطر و خودش مورد حسد و آزار دیگران است.
2- شهرت­طلبی از آرامش درونی انسان می‌كاهد.
3- این صفت خبیث باعث روییدن نفاق در دل می‌شود و اعمال رنگ ریا به خود می‌گیرند،‌ چون شخص شهرت­طلب برای این­كه منزلت خود را در نزد مردم حفظ كند و یا آن را بالا ببرد سعی می‌كند خود را دارای كمالات و فضیلت‌هایی نشان دهد كه آنها را دارا نیست و نیز عیوب و نقایص خود را از مردم پنهان كند در حالی­كه آنها را داراست.
4- حب شهرت مانع یاد خدا و مانع فكر كردن است؛ چون اسیر قضاوت‌های مردم است و برای از دست دادن مقام و منزلتش نگران و ترسان است و برای رسیدن به هدفش به انواع معاصی و محرّمات دست می‌زند از این­رو قلب او همیشه مشغول است.
علاج شهرت­طلبی
1- بداند كه شهرت، كمال حقیقی نیست و با مرگ تمام می‌شود؛ زیرا جاه و مقام در طول زمان از بین رفتنی هستند. چیزی هم كه خود فناپذیر باشد، نمی‌تواند موجب كمال گردد.
2- قناعت و قطع طمع از مردم؛‌ زیرا كسی كه قناعت كند از مردم بی­نیاز و طمعش از آنها قطع می‌شود و چون بی‌نیاز شد، برای منزلتی كه در قلوب آنان دارد ارزشی قائل نیست.
3- دانستن مضرات آن از جمله مكر حسودان،‌ غفلت از خدا و احتمال زوال موقعیت.
4- هنگامی كه مردم به امری در مورد او معتقد شوند كه او لایق آن نیست،‌ آن اعتقاد را به هر وسیله مشروع و ممكن زائل كند.
5- در آیات و روایات مربوط به مذمت حب جاه و شهرت تامل نماید.
منابع:
1- این منظور، لسان العرب، ج 13، ص 558 و طریحی، مجمع البحرین،  ج 6، ص366
2- شجاعی، محمد؛  مقالات، تهران، سروش، چاپ ششم، 1385، ج 2، ص189
3- مكارم شیرازی،  ناصر؛ تفسیر نمونه، ج 16،  ص 177
4- شبّر، سیدعبدالله؛ اخلاق شبّر‌، محمد رضا جباران، قم، هجرت، 1378، چاپ سوم ص311
5- مصباح یزدی، محمد تقی؛ محمد حسین اسكندری،  اخلاق در قرآن، قم ‌‌‌‌‌، موسسه امام خمینی (ره)، چاپ سوم، 1377،  ص 129
6- فلسفی، محمد تقی؛ شرح و تفسیر دعای مكارم­الاخلاق، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1379، چاپ چهارم، ج 3، ص 33


منبع : پژوهه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی