پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 رپورتاژ آگهی رپورتاژ خبری رپرتاژ خبری / خدمات          01 اسفند 1402 - 20 February 2024


سلامت روان بخش مهمی از زندگی هر فرد است، از جمله کودکان. اختلالات روانی در کودکان می تواند بر نحوه تفکر، احساس و رفتار آنها تاثیر بگذارد و در عملکرد تحصیلی، اجتماعی و خانوادگی آنها اختلال ایجاد کند. اختلالات روانی در کودکان به طور فزاینده ای در حال افزایش هستند و می توانند تاثیرات منفی زیادی بر زندگی آنها داشته باشند. برای اینکه در سریعترین زمان ممکن متوجه برخی اختلالات شوید و به سرعت از خدمات روانشناسی کودک استفاده کنید، خوب است کمی با این اختلالات آشنایی داشته باشید. به دلیل اهمیت این موضوع، در این مقاله تصمیم گرفتیم که در این باره اطلاعات بیشتری به شما ارائه دهیم و این اختلالات را بررسی کنیم.

برای آشنایی بیشتر با اختلال های شایع در بین کودکان و راه های درمان آن ها، در ادامه با ما همراه باشید.


انواع اختلالات روانی در کودکان

1. اختلالات اضطرابی

اختلالات اضطرابی شایع‌ترین مشکل سلامت روان در کودکان و نوجوانان است. این اختلالات می‌توانند بر نحوه تفکر، احساس و رفتار کودک تاثیر بگذارد و در عملکرد تحصیلی، اجتماعی و خانوادگی او مشکل ایجاد کند. این اختلال انواع مختلفی دارد و میتواند به شکل های مختلفی بروز کند. برخی از انواع آن شامل موارد زیر میشوند.

  1. اختلال اضطراب جدایی: این اختلال با ترس و اضطراب شدید در مورد جدایی از والدین یا مراقبین اصلی مشخص می‌شود. کودکان مبتلا به اضطراب جدایی ممکن است هنگام جدایی از والدین خود دچار علائمی مانند گریه، جیغ زدن، چسبندگی و امتناع از رفتن به مدرسه شوند.
  2. اختلال اضطراب فراگیر: این اختلال با نگرانی و اضطراب مداوم در مورد مسائل مختلف مشخص می‌شود. کودکان مبتلا به اضطراب فراگیر ممکن است در تمرکز، خواب و یا حتی آرامش مشکل داشته باشند.
  3. اختلال هراس: این اختلال با حملات ناگهانی و شدید ترس مشخص می‌شود. کودکان مبتلا به اختلال هراس ممکن است در هنگام حمله علائمی مانند تپش قلب، تنگی نفس، سرگیجه و ترس از مرگ را تجربه کنند.
  4. اختلال وسواس فکری-عملی: این اختلال با افکار و اعمالی تکراری و ناخواسته مشخص می‌شود. کودکان مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی ممکن است افکار مزاحم و ناخواسته‌ای در مورد آلودگی، آسیب یا مرگ داشته باشند و یا مجبور به انجام اعمالی مانند شستشوی مکرر دست‌ها، چک کردن مداوم اشیاء یا مرتب کردن وسایل به روشی خاص باشند.

اضطراب، ترس، نگرانی، تحریک‌پذیری، بی‌قراری، غم و اندوه، و احساس ناامیدی برخی از علائم عاطفی و همچنین بی‌خوابی، کابوس‌های شبانه، مشکل در تمرکز، بی‌توجهی، لجبازی، پرخاشگری، و اجتناب از موقعیت‌های خاص برخی از علائم رفتاری این اختلالات هستند. روش‌های درمانی مختلفی برای این اختلالات وجود دارد. این روش ها شامل روان‌درمانی، دارو درمانی و مداخلات خانواده‌محور میشوند.

2. افسردگی

افسردگی یک اختلال خلقی است که می تواند باعث احساس غم، ناامیدی و بی علاقگی به فعالیت ها شود. افسردگی در کودکان می تواند به طور قابل توجهی بر عملکرد آنها در مدرسه و روابط اجتماعی تاثیر بگذارد. پس باید به آن و نشانه هایی که دارد دقت بسیار زیادی داشته باشید و در صورت مشاهده هر یک به سرعت از یک متخصص راهنمایی بگیرید. این اختلال در بین کودکان و نوجوانان بسیار شایع است. در ادامه برخی از انواع آن را بررسی میکنیم.

  1. اختلال افسردگی اساسی: این اختلال با علائمی مانند غم و اندوه مداوم، بی‌علاقگی به فعالیت‌هایی که قبلا از آن‌ها لذت می‌بردند، تغییرات در اشتها و خواب، و افکار مرگ و خودکشی مشخص می‌شود.
  2. اختلال افسردگی مداوم: این اختلال با علائمی مشابه اختلال افسردگی اساسی، اما با شدت کمتر و به مدت طولانی‌تر (حداقل دو سال) مشخص می‌شود.
  3. اختلال دوقطبی: این اختلال با نوسانات شدید خلقی مشخص می‌شود. کودکان مبتلا به اختلال دوقطبی ممکن است دوره‌هایی از افسردگی و دوره‌هایی از شیدایی یا مانیا را تجربه کنند.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، خوب است که به سرعت به یک روانشناس مراجعه کرده و از خدمات حرفه ای و تخصصی او در زمینه استفاده کنید. راهنمایی و دریافت کمک در این زمینه می تواند به شما و کودکتان کمک کند تا دوباره رشد کنید. درمان دارویی، روان‌شناختی و تغییر سبک زندگی برخی از روش هایی است که برای درمان این اختلالات میتواند استفاده شود. اما دقت کنید که تمامی این روش های درمان را یک پزشک باید به شما بگوید. برای درمان کامل، دوره درمان خود را کامل کنید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

3. اختلال کم توجهی - بیش فعالی (ADHD)

بیش فعالی یک اختلال رشدی است که می تواند باعث مشکل در توجه، تمرکز و کنترل رفتار شود. این اختلال می تواند بر عملکرد تحصیلی، روابط اجتماعی و عزت نفس کودکان تاثیر بگذارد. اختلال نقص توجه / بیش فعالی یا ADHD یک اختلال رشدی عصبی است که بر نحوه توجه، تمرکز و رفتار افراد تاثیر می‌گذارد. این اختلال در کودکان شایع‌تر است، اما می‌تواند در بزرگسالان نیز وجود داشته باشد.

علائم این اختلال به طور کلی در دو دسته اصلی قرار می‌گیرند این دو دسته علائم شامل علائم نقص توجه مانند: بی‌توجهی، عدم تمرکز، فراموشکاری، مشکل در پیروی از دستورالعمل‌ها، و بی‌دقتی و همچنین دسته دوم که علائم بیش فعالی که شامل بی‌قراری، تحریک‌پذیری، پرش از یک فعالیت به فعالیت دیگر، صحبت بیش از حد، و مشکل در صبر کردن میشوند.

شاید جالب باشد بدانید که علت دقیق ADHD هنوز مشخص نیست، اما عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز آن نقش دارند. برای درمان این اختلال نیز ممکن است پزشک تشخیص های مختلف بگیرد و از روش ها و راهکارهای مختلفی استفاده کند. اما مداخلات رفتاری، روان درمانی و دارو درمانی برخی از این روش ها هستند که ممکن است از آن ها استفاده شود. به یاد داشته باشید که در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا، حتما به سرعت به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و از خدمات تخصصی او برای درمان فرزند خود بهره مند شوید.

اختلال

علائم

اضطراب

ترس، نگرانی، بی‌قراری، تحریک‌پذیری

افسردگی

غم و اندوه، بی‌علاقگی، ناامیدی، تغییرات در اشتها و خواب

ADHD

بی‌توجهی، عدم تمرکز، بی‌قراری، تحریک‌پذیری

سلامت روان کودکان بخش مهمی از رشد و نمو آن‌ها است. اختلالات روانی در کودکان می‌تواند بر نحوه تفکر، احساس و رفتار آن‌ها تاثیر بگذارد و در عملکرد تحصیلی، اجتماعی و خانوادگی آن‌ها مشکل ایجاد کند. در این مقاله به بررسی انواع شایع اختلالات روانی در کودکان، علائم، علل و روش‌های درمان آن‌ها پرداختیم. همیشه به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید. بسیاری از کودکان در سراسر جهان با اختلالات روانی دست و پنجه نرم می‌کنند. با حمایت و درمان مناسب، کودکان مبتلا به اختلالات روانی می‌توانند زندگی سالم و شادی داشته باشند.





جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

تگ ها روانشناسی روان شناسی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی