پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 رپورتاژ آگهی رپورتاژ خبری رپرتاژ خبری / خدمات          19 آذر 1399 - 09 December 2020



یائسگی پایان چرخه قاعدگی و تخمک‌گذاری است و معمولا بعد از پنجاه سالگی اتفاق می‌افتد. یائسگی یک فرآیند زیستی طبیعی است و علائم مختلفی دارد. شدت این علائم در هر فردی متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد.
سن یائسگی در زنان ایرانی به پنجاه سال رسیده است، ولی همچنان پایین‌تر از متوسط جهانی است. همچنین، نرخ یائسگی زودرس که به یائسگی زیر ۴۵ سال گفته می‌شود در یک دهه اخیر بیشتر شده است.
از جمله عواملی که مستقیما روی این پدیده تاثیر می‌گذارند، می‌توان به موارد مانند افزایش آلودگی‌ها و تغییر الگوی تغذیه اشاره کرد.  




عوامل دیگر مثل بالا رفتن سن ازدواج و بارداری نیز تاثیر غیرمستقیم روی ابتلا به بیماری‌های مربوط به رحم دارند و درمان‌های انجام شده برای آنها گاهی باعث کاهش سن یائسگی خواهد شد. 
علائم یائسگی 
یائسگی در اصل در سه مرحله اتفاق می‌افتد و هر کدام از این سه مرحله علائم خاص خود را دارند. چند مورد از شایع‌ترین علائم یائسگی عبارتند از:
گرگرفتگی
خشکی واژن
افزایش وزن
کاهش میل جنسی
ریزش مو
اختلالات خواب
عرق کردن در طول شب
تغییر خلق‌وخو
نفخ
خشکی پوست و افزایش چین و چروک
افسردگی
چرا باید به دکتر یائسگی مراجعه کرد؟
یائسگی به علت توقف تولید تخمک و در نتیجه کاهش سطح هورمون‌های استروژن و تستوسترون رخ می‌دهد. تمام زنان یائسه در معرض ریسک بیماری‌های قلبی، پوکی استخوان، دیابت نوع دو، چاقی، آرتروز و زوال عقل قرار می‌گیرند، زیرا هورمون‌ها تاثیرات بسیار مهمی روی اندام‌های مختلف می‌گذارند.
بنابراین، زنانی که یائسه شده‌اند باید به صورت منظم تحت نظر پزشک متخصص یائسگی قرار بگیرند تا از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری کنند. 
علائم مختلف یائسگی بسته به شدت ممکن است روند زندگی طبیعی را مختل کنند و فرد نیاز به مراجعه به دکتر یائسگی داشته باشد. زنان زیر چهل سالگی که علائم عنوان شده را تجربه می‌کنند باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند. 



زنانی که دچار یائسگی زودرس شده‌اند ولی از هورمون درمانی استفاده نمی‌کنند، در معرض ریسک بیشتری قرار دارند. این دسته از زنان باید با کمک پزشک متخصص و رژیم غذایی مناسب علائم یائسگی را به حداقل برسانند تا راحت‌تر با شرایط بدنی جدید خود کنار بیایند. 
یائسگی به معنای از بین رفتن احتمال ابتلا به بیماری‌های رحم و تخمدان و مراجعه نکردن به پزشک نیست. در این دوره، تست‌های غربالگری مثل ماموگرافی و پاپ‌اسمیر در تشخیص بیماری‌‌های بدخیم اهمیت زیادی پیدا می‌کند.
بعضی از علائم خاص مانند لکه‌بینی، خون‌ریزی و درد شکمی بعد از یائسگی ممکن است  بیماری‌هایی مثل سرطان رحم یا تخمدان را نشان دهند و باید توسط دکتر یائسگی بررسی شوند. این بیماری‌ها در صورتی که زود تشخیص داده شوند، شانس بیشتری برای درمان شدن دارند. 
مطالعات نشان می‌دهد بین کیفیت زندگی زنان و مراحل یائسگی ارتباط U شکل وجود دارد. به عبارت دیگر، زنان قبل از یائسگی در مقایسه با بعد از آن کیفیت زندگی بهتری دارند. 
در مقابل، پایین‌ترین کیفیت زندگی زنان مربوط به سال‌های نزدیک به یائسگی و چند سال اول بعد از آن است. 
زنانی که قبل و بعد از یائسگی به پزشک مراجعه می‌کنند و از درمان‌های هورمونی استفاده می‌کنند، از لحاظ جسمی و روحی زندگی بهتری دارند و ممکن است بیشتر عمر کنند. 
همچنین بر اساس گزارش‌ها، درصد بالایی از زنان در دوره یائسگی دچار اختلالات جنسی می‌شوند. این مساله تاکیدی بر اهمیت نقش متخصصان یائسگی در کنترل و بهبود این اختلالات است. 
زنان ایرانی ترجیح می‌دهند به پزشک یائسگی خانم مراجعه کنند. خوشبختانه در حال حاضر متخصصان زنان و زایمان و یائسگی خانم در هر شهری در دسترس قرار دارند. اگر دنبال یک پزشک یائسگی خوب هستید، می‌توانید از دیگران کمک بگیرید یا از منابع آنلاین استفاده کنید. 


سخن نهایی
بیشتر اوقات فکر می‌کنیم تا زمانی که مشکلی وجود نداشته باشد نیازی به مراجعه به پزشک نداریم. هر زنی باید به طور منظم تحت نظر پزشک زنان باشد و مراقبت‌های پیشگیرانه لازم را انجام دهد. یائسگی نقطه عطفی در زندگی زنان است و وضعیت روحی، فیزیکی و عاطفی آنها را بسیار زیاد تحت تاثیر قرار می‌دهد.
اگر بین سنین چهل و پنجاه سالگی زندگی می‌کنید و علائم یائسگی را دارید، حتما به یک دکتر یائسگی مراجعه کنید. برای این کار می‌توانید پزشکان مختلف و سوابق آنها را در سایت‌های مربوطه بررسی و مقایسه کنید و بهترین گزینه را انتخاب کنید. 

تگ ها یائسگی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی