پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 رپورتاژ آگهی رپورتاژ خبری رپرتاژ خبری / خدمات          02 بهمن 1400 - 22 January 2022

 



تفاوت دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه چیست؟ چگونه از میان دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه انتخاب کنیم؟ چرا برخی از افراد به پذیرش دانشگاه‌های دولتی و برخی دیگر به پذیرش دانشگاه‌های خصوصی روی می‌آورند. 
شاید در مقایسه دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه، به این نتیجه برسید که شهریه دانشگاه‌های خصوصی بیشتر از دانشگاه‌های دولتی است.
 بله! این هست اما تنها یکی از تفاوت‌های دانشگاه‌های خصوصی و دولتی در ترکیه است. هر سال، تعداد زیادی دانشجو از کشورهای مختلف برای تحصیل در ترکیه راهی این کشور می‌شوند.
 دانشگاه‌های دولتی ترکیه و دانشگاه‌های خصوصی ترکیه هر کدام مزایای خاص خود را دارند که آن‌ها را از هم متمایز ساخته است. اینکه دانشگاه‌های دولتی ترکیه بهتر از دانشگاه‌های خصوصی باشند، عمومیت ندارد. برخی از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه در لیست بهترین‌ دانشگاه‌های جهان و حتی بهتر از برخی دانشگاه‌های دولتی دیگر هستند. 
تمامی دانشگاه‌های ترکیه چه دولتی و چه خصوصی، زیر نظر سازمان آموزش عالی ترکیه هستند. تمام دانشگاه‌ها عضو پیمان بولونیا هستند. یعنی جدیدترین استانداردهای آموزشی اروپا را در سیستم آموزشی خود به کار می‌برند. 
شاید به جرات بتوان گفت که فرق دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه در مواردی جزئی تر است که در ادامه خواهیم گفت. برای همین تفاوت دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه را باید در چند شاخه‌ی خاص دیگر بررسی کرد. 
مهم‌ترین تفاوت‌های تحصیل در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه
در حالت کلی می‌توان گفت که دانشگاه‌های دولتی ترکیه، شرایط پذیرش سخت‌تر با نیازمندی بیشتری نسبت به دانشگاه‌های خصوصی دارند. حال هر چه تقاضا برای پذیرش این دانشگاه‌ها بیشتر باشد، شرایط پذیرش نیز سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود.
دیگر تفاوت دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه ترکیه به سیستم اختصاص ظرفیت دانشجو برمی‌گردد. دانشگاه‌های دولتی از سیستم پذیرش متقاضیان استفاده می‌کنند و برحسب تعداد ظرفیت هر رشته در هر دپارتمان و دانشکده تصمیم می‌گیرند. در حالیکه دانشگاه‌های خصوصی، سیستم خاصی برای پذیرش ندارند و براساس سوابق و درخواست‌های جدیدی که دارند دانشجو پذیرش می‌کنند. 
در تمام دانشگاه‌های دولتی ترکیه، آزمون ورودی برای دانشجویان الزامی است (به جز دانشگاه‌هایی که جدیدا پذیرش بدون آزمـون ارائه می‌دهند). اما دانشگاه‌های خصوصی ترکیه تا حدود زیادی پذیـرش بدون کنکور انجام می‌دهند. البته برای برخی از دانشگا‌ه‌های معتبر خصوصی ترکیه مانند دانشگاه نیشانتاشی، آزمون sat ملاک پذیرش دانشجویان است. دانشگاه خصوصی نیشانتاشی یکی از بهترین دانشگاه‌ها در استانبول است که برای رشته‌های پزشکی، جراحی، دندانپزشکی، مهندسی، هنر و... دانشجویان زیادی به خود جذب می‌کند.
از نظر تکنولوژی و آزمایشگاه‌های مجهز و فوق مدرن، دانشگاه‌های خصوصی گزینه‌های بهتری نسبت به دانشگاه‌های دولتی ارائه می‌دهند.
در میان دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت و علوم ایران در ترکیه، 10 دانشگاه دولتی و 5 دانشگاه خصوصی قرار دارند. یعنی دانشگاه‌های دولتی، بیشتر مورد تایید هستند، اما در عین حال 3/1 ظرفیت این لیست به دانشگاه‌های خصوصی برتر ترکیه اختصاص دارد. این یکی دیگر از تفاوت دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه است.
پذیرش در دانشگاه‌های دولتی بر اساس نمره یکی از آزمون‌های یوس، آزمون سات، آزمون تومر، آزمون آلس و ... صورت می‌گیرد. در حالیکه پذیرش دانشگاه‌های خصوصی بر اساس داشتن مدرک دیپلم و ارائه ریزنمرات است.
شهریه رشته‌های مختلف در دانشگاه‌های دولتی، اگر تحصیل به زبان ترکی باشد از 240 تا 750 لیر و اگر به زبان انگلیسی باشد از 600 تا 1500 لیر متغیر است. در حالیکه شهریه دانشگاه‌های خصوصی بیشتر است و برای برخی رشته‌ها به 20 هزار لیر نیز می‌رسد. در همین حال، دانشگاهی مانند دانشگاه خصوصی فنرباغچه ( برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این دانشگاه روی لینک زیر کلیک کنید: jingobingo.com  ) در استانبول با ارائه انواع بورسـیه تحصیلی به دانشجویان، امکانات تحصیل کم هزینه و رایگان را نیز برای آن‌ها فراهم کرده است.
قبولی در دانشگاه‌های دولتی ترکیه سخت‌تر از دانشگاه‌های خصوصی است. چرا که دانشجویان همواره رقابت بیشتری بر سر گرفتن اپلای دانشگاه‌های دولتی ترکیه دارند.
زبان تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه، انگلیسی و ترکی است. اما در دانشگاه‌های خصوصی عموما دروس دانشجویان بین‌المللی به زبان‌های انگلیسی تدریس می‎شود. در کنار این امکان تحصیل به زبان فرانسوی، عربی، روسی و ... نیز وجود دارد.
مورد بعدی در تفاوت دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه این است که بیشتر صندلی‌های کلاس‌های درسی دانشگاه‌های دولتی به دانشجویان بومی اختصاص دارد. اما در دانشگاه‌های خصوصی ملاک‌های دیگری برای پذیرش تعداد بیشتر دانشجویان بین‌المللی وجود دارد
چند نکته مهم در مورد دانشگاه‌های خصوصی ترکیه
اگرچه در حالت کلی، متقاضیان دانشگاه‌های دولتی ترکیه بیشتر است، اما دانشگاه‌های خصوصی ویژگی‌ها و آپشن‌هایی دارند که بهتر است بدانید:
از نظر اعتبار و رنکینگ نمی‌توان گفت دانشگاه‌های دولتی بهتر هستند یا دانشگاه‌های خصوصی! چرا که در همان آن که دانشگاه دولتی استانبول یا دانشگاه دولتی آنکارا در رتبه‌های برتر دانشگاه‌های ترکیه قرار دارند، دانشگاه خصوصی کوچ، دانشگاه خصوصی فنرباغچه و یا دانشگاه خصوصی سابانجی نیز جزو بهترین‌ها هستند. برای همین است که گفته می‌شود، دانشگاه‌های ترکیه به خاطر فراهم کردن سطح مطلوب و بالای کیفیت آموزشی و تحصیلی د جهان شهرت دارند.
دانشگاه‌های خصوصی ترکیه مانند دانشگاه باشکنت آنکارا ( برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دانشگاه کلیک کنید.)، تخفیف‌ها و بورسـیه‌های خاصی به دانشجویان ارائه می‌دهد. این اقدام دانشگاه‌های خصوصی در راستای حذف نگرانی دانشجویان از بابت هزینه تحصیل در ترکیه است.
رقابت زیادی بر سر گرفتن اپلای دانشگاه‌های خصوصی وجود ندارد. 
مزایای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه
گرفتن مدرک بین‌المللی که قابلیت ارائه به دیگر کشورهای اروپایی و آمریکایی را دارد
شرکت در برنامه‌های تبادل دانشجو (از جمله فارابی، مولانا، اراسموس  و ...)
شهریه پایین 
کیفیت بالای تحصیل
امکان تحصیل در دو رشته در برخی از دانشگاه‌ها
برخورداری از امکانات عالی و درجه یک برای دانشجویان بین‌المللی
بازار کار مناسب برای فارغ‌التحصیلان
مزایای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه
پذیرش بدون کـنکور و پذیرش آسان در بسیاری از رشته‌های تاپ و پرطرفدار
امکان تقسیط شهریه بالای دانشگاه
امکان تحصیل به زبان انگلیسی
برخورداری از امکانات سطح بالا که بعضا بهتر از دانشگاه‌های دولتی نیز هستند
گرفتن مدرک بین‌المللی
شرکت نکردن در آزمون ورودی
همانطور که دیدید تفاوت دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه به میزان شهریه، نحوه پذیرش، آزمون ورودی دانشگاه و زبان تحصیل برمی‌گردد. تفاوت‌های بنیادی میان این دو دسته دانشگاه وجود ندارد. شما می‌توانید در دانشگاه دولتی فنی استانبول تحصیل کنید که یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه است یا پذیرش دانشگاه باشکنت آنکارا یا دانشگاه فنرباغچه استانبول را بدست بیاورید که باز هم یکی از بهترین‌های ترکیه هستند. تنها این را در نظر داشته باشید، که برای دانشگاه‌های خصوصی باید شهریه بالاتری پرداخت کنید. 


تگ ها دانشگاه ترکیه مهاجرت دانشگاه ترکیه تحصیل در ترکیه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی