پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 رپورتاژ آگهی رپورتاژ خبری رپرتاژ خبری / خدمات          28 اسفند 1400 - 19 March 2022



 
رشته مهندسی بسیار جذاب است و خیلی از والدین دوست دارند فرزندشان مهندس شوند، اما آیا این شغل برای همه مناسب است و تمام دانش آموزان باید مهندس شوند؟ پاسخ قطعا منفی است. آینده‌ای که برای این شغل تعریف شده بسیار جذاب و پر درآمد است، اما خیلی‌ها در این حوزه موفق نشده و در رشته‌های غیر مرتبط مشغول کار می‌شوند؛ یعنی عملا 4 سال تحصیل در دانشگاه آن‌ها هدر می‌رود. تنها دلیل این امر هم انتخاب نادرست آن‎ها است. در این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که باید در این رشته تحصیل کنیم یا نه و مهندسی برای چه کسانی مناسب است. 
رشته مهندسی چیست و به چه درد می‌خورد؟
مهندسی «engineering» رشته‌ای است که از طبیعت الهام گرفته و با کمک علوم پایه تلاش می‌کند ابزار، ماشین آلات، مواد و مصالحی را بسازد که به زندگی بهتر انسان کمک می‌کنند. این رشته به شاخه‌های مختلفی تقسیم شده و شما می‌توانید در هر یک از شاخه‌های آن مشغول کار شوید. مهم‌ترین شاخه‌های رشته مهندسی عبارت‌اند از:
مهندسی برق
مهندسی مکانیک
مهندسی کامپیوتر
مهندسی متالوژی
مهندسی صنایع
مهندسی عمران
مهندسی شیمی
مهندسی کشاورزی
کار مهندسان این است که هر روز ابزارها و سیستم‌های مفیدی را ارائه کنند که روند کارها را ساده‌تر کرده و بهره‌وری انسان را افزایش می‌دهند. همه چیز تا اینجا زیبا به نظر می‌رسد، اما برای موفقیت در این رشته باید علوم پایه مثل ریاضی و فیزیک را به خوبی یاد بگیرید، به انجام کارهای فنی علاقه داشته باشید و از انجام ساعت‌ها کار بدون استراحت نترسید. 
یک مهندس خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
دانش و تجربه دو بال مهم برای موفقیت در این رشته هستند، اما علاوه بر مهارت‌های سخت که معمولا در دانشگاه آموزش داده می‌شود به یک سری مهارت‌های نرم نیاز دارید که باید آن را در خارج از محیط دانشگاه فرا بگیرید.
یک مهندس باید آینده‌نگر باشد و در عین حال توانایی تیم‌سازی داشته باشد تا رؤیاهای خود را به بهترین شکل پیاده سازی کند. 
این فرد باید بسیار دقیق باشد و به جزئیات توجه کند. هرگونه اشتباه محاسباتی یا بی‌توجهی در این کار ممکن است هزینه‌های سنگینی به فرد تحمیلی کند و همچنین با سلامت افراد ارتباط مستقیم دارد. کار در شرکت‌های بزرگ و کسب درآمد بالا یک دورنمای زیبا از این رشته است، اما تنها افرادی به این موفقیت می‌رسند که سال‌ها تلاش کنند و مهارت‌های مربوط به رشته خود را به خوبی یاد بگیرند.
این مهار‌ت‌ها در کنار ارتباطات گسترده و توانایی انجام کار تیمی، به موفقیت منجر می‌شوند. در صورتی که به دنبال مهارت‌ها و یادگیری آنها نروید، نباید انتظار موفقیت در این رشته را داشته باشید.
این رشته برای چه افرادی مناسب نیست؟
 


اگر به هر رشته‌ای به غیر از مهندسی علاقه دارید، قطعا بهترین راهکار این است که علاقه خود را دنبال کنید. رشته مهندسی به عشق و تمرکز نیاز دارد؛ اگر برای خشنود کردن والدین‌تان یا کسب درآمد بالا این رشته را انتخاب کنید، موفق شدن در آن کمی سخت خواهد بود. افرادی که هیچ علاقه‌ای به علوم پایه مثل ریاضی، فیزیک، شیمی و محاسبات ندارند در این رشته نمی‌توانند موفق عمل کنند.
کار زیاد و تعامل سازنده با دیگران از دیگر ملزومات این شغل است؛ پس اگر دوست دارید یک کار کارمندی داشته باشید، شاید مهندسی برای شما مناسب نباشد. در نهایت این رشته برای آن‌ها که از پذیرش مسئولیت‌های بزرگ گریزان هستند مناسب نیست و باعث شکست‌شان می‌شود. 
چرا همه در مهندس موفق نمی‌شوند؟
بازار کار برای مهندسین برق یا فعالان دیگر این حوزه تقریبا خوب است و این را می‌توان از میزان آگهی‌های شغلی منتشر شده در وب‌سایت‌های کاریابی نتیجه گرفت. افرادی که در دانشگاه‌ها یکی از رشته‌های مهندسی را می‌خوانند، به خوبی می‌دانند که رقابت در این رشته برای ورود به بازار کار بسیار زیاد است و باید توانایی‌ها و مهارت‌های خود را افزایش دهند تا بتوانند شانس خود در استخدام را افزایش دهند.
فارغ التحصیلانی که آماده نیستند قطعا جذب بازار کار نمی‌شوند، اما آن‌ها که درس بخوانند در طول تحصیل کارآموزی کنند و نرم افزارهای تخصصی رشته خود را یاد بگیرند قطعا جذب بازار کار شده و به خوبی موفق می‌شوند.
مهندسی برق در شرکت های بزرگ رویای دور از دسترسی نیست به شرط اینکه برای این موقعیت شغلی آماده شده باشید. 
کلام آخر
مهندس فردی است که علم و تخصص این حوزه را یاد گرفته باشد و علاوه بر تحصیل در دانشگاه‌های عالی، خلاقیت و آمادگی ذهنی لازم را هم داشته باشد. این فرد باید درک درستی از فضای سه بعدی داشته باشد و بتواند محاسبات سنگین و کار تفکیک مسائل را انجام دهد. اگر توانایی این کارها را داشته باشید برای مهندسی مناسب هستید و قطعا موفق می‌شوید.
قبل از هر چیز شاخه‌های مختلف رشته مهندسی را بررسی کنید و ببینید کدام‌یک با علایق و توانمندی‌های شما هماهنگی دارد، تا بتوانید کاری را انتخاب کنید که در آینده از انجام آن لذت ببرید.


خبرنامه - شبکه های اجتماعی