پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba



این جشن در استان های خوزستان ، بوشهر ، هرمزگان و کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار می شود این جشن مصادف با تولد امام حسن مجتبی و در نیمه ماه رمضان می باشد ، در این جشن کودکان با رقص و پایکوبی خود مجلس را به دست می گیرند ، و همچنین با کوبیدن چوب ها و سنگ ها یک مراسم با شکوه برگزار می کنند و به خانه های مردم می روند و از ان ها تقاضای شیرینی و عیدی می کنند در ادامه با اس چارتر همراه باشید تا به معرفی این جشن بپردازیم همچنین می توانید برای بازدید از این جشن بلیط هواپیما گرگان اهواز خود را از سایت اس چارتر تهیه نمایید.
جشن گرگیعان چه جشنی است ؟
جشن گرگیعان که به ان قرقیعان هم می گویند در سال 1395 به عنوان یکی از مهم ترین جشن های میراث معنوی استان خوزستان ثبت شده است ، امروزه این مراسم در سال های اخیر بازدید چندانی ندارد اما به هر حال چون یک مراسم مهم در جنوب کشور است برگزار می شود و مردم به این جشن می روند.
همچنین در کشور بحرین نام این مراسم قرقاعون و در کشور قطر قرنقعوه و در عمان قرنقشوه و در کشور امارات به اسم حلق اللیه  است ، برخی از زبان شناسان می گویند این واژه از (قرع الباب) به معنی (کوبیدن درها) می باشد.
این مراسم در کشور عراق و شهر بغداد هم برگزار شده و نام ان ماجینه است ، جالب است بدانید واژه گرگیعان در اصل گویش بومی و محله واژه قرقیعان در استان خوزستان و کشورهای عربستان و کویت می باشد.

 
ریشه شناسی گرگیعان 
همانطور که گفتیم این جشن مصادف با تولد حسن بن علی (ع) می باشد ، محمد بن عبدالله برای متولد شدن اولین نوه اش می گوید مردم برای تبریک گفتن به علی ابن ابی طالب و همسرش فاطمه زهرا گفته اند : << قره عین – قره عین >> که کم کم این تبریک گفتن میان مسلمانان جا افتاد. 
گرگیعان در دیگر شهر ها
این مراسم در دیگر شهرهایی چون مردم دزفول در استان خوزستان هم اجرا می شود و به ان (ثوابه یا جوابه ) گفته می شود ، شخصی به نام قاسم منصور ال کثیر در این باره گفته است که این جشن میان شهرهای خوزستان است.
در چه شهرهایی این مراسم اجرا شده است ؟
در سومین دوره اجرای این مراسم می توانیم بگوییم بیشترین استقبال را داشت ، مردم در اهواز توانستند این مراسم را به صورت رسمی در 12 شهر به اسم شهرهای اهواز ، رامهرمز ، شوش ، کوت عبدالله ، شیبان ، ملاثانی ، منطقه شبیشه ، ابادان ، خرمشهر ، سربندر ، شادگان در سال 1394  اجرا کنند.
اولین بار این جشن در کجا برگزار شد ؟
این جشن اولین بار توسط کودکان در تاریخ 14 رمضان سال 1392 اجرا شد و به همین منوال مراسم بخش جانبی نمایشگاه قران در موزه هنرهای معاصر اهواز برپا شد.

 
موسیقی گرگیعان چیست ؟
این موسیقی همان ترانه خوانی کودکان می باشد که به همراه موسیقی اجرا می شود ، سبک این موسیقی مانند دیگر موسیقی های کودکانه ای که اجرا می شود با یک سازبندی خاص و ملودی های جذاب به دست افراد بزرگسال طراحی می شود ، این موسیقی و مراسم می تواند نظر هر بیننده ای را جلب کند ، اما هدف اصلی ان جلب توجه صاحب خانه ها است.
شعرهای گرگیعان چیست ؟
می دانیم که برای کودکان شعرها به صورت ساده و خلاصه وار طراحی شده است تا بتوانند راحت تر این شعر ها را بخوانند ، در هر کشور و شهری که این مراسم برگزار می شود برای خودشان یک متن جداگانه دارند که ان را می خوانند ، در پایان تمامی این شهر ها یک وجه اشتراکی می توانید یافت کنید که کودکان ان را می خوانند ، ان وجه اشتراک ارزوی سلامتی و رزق و روزی برای اهالی خانه می باشد.
شعرهای کودکانه بسیار زیبا و دل نشین هستند ، این شعرهایی که در مراسم خوانده می شود هم به همین اندازه دل نشین می باشند ، در زبان عربی به این گونه از شعر ها لقب اهازیج الاطفال داده شده است.

 
چگونه این مراسم را اجرا می کنند ؟
همانطور که گفته شد این مراسم در نیمه دوم ماه رمضان اجرا می شود بنابر این کودکان بعد از افطار کردن ، لباس های محلی خود را که پسران دشداشه و دختران چادر عربی است می پوشند و بعد از اویز کردن کیسه ها به خیابان می روند و شیرینی و عیدی جمع می کنند.
در این مراسم کشورهای مختلف شعر خود را می خوانند مثلا در کویت کودکان می گویند : (قرقیعان و قرقیعان بین اقصیر و رمضان ) به معنای  (قرقیعان و قرقیعان بین شعبان و رمضان)، و کودکان اماراتی «انطونه حق‌الله یرضی علیکم‌الله» (حق خداوند را بدهید خداوند از شما راضی باشد ، و کودک های دیگر کشورهای عربی «عطونا الله یعدیکم بیت مکه یودیکم» (به ما عیدی بدهید که خدا عیدی سفر مکه به شما بدهد) می گویند.
اما کودکان خوزستانی می گویند : «ماجینه یا ما جینه حل الکیس و انطینا» (آمدیم و آمدیم – در کیسه را باز کن و به ما عیدی و شیرینی بده) و اگر کسی در خانه باشد کودکان به ان ها می گویند : <<یا اهل سطوح تنطونه لو نروح >> ( ای افرادی که بالای پشت بام ایستاده اید ، به ما عیدی می دهید یا برویم ؟
مردمان جنوب به کودکان باسورک یعنی بادام می دهند ، این جشن تقریبا مانند جشن چهارشنبه سوری ایرانیان است که اجرا می شود ، این مراسم تا سحر ادامه پیدا می کند و مردم هم چنان استقبال می کنند.



خبرنامه - شبکه های اجتماعی