پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 رپورتاژ آگهی رپورتاژ خبری رپرتاژ خبری / خدمات          13 امرداد 1401 - 04 August 2022


ارزش‌گذاری یک نوع فرآیند تحلیلی برای تعیین ارزش در حال حاضر یا زمان آینده یک دارایی یا یک شرکت می‌باشد. فنون بسیار زیادی برای ارزش‌گذاری سرمایه وجود دارد که در این مطلب سعی داریم به انواع آن بپردازیم. آکادمی دانایان یک مرجع معتبر برای کسب آگاهی در راستای سرمایه‌گذاری می‌باشد که می‌تواند پاسخگوی تمامی سوالات شما باشد.
 در صورتی که نیاز به کسب اطلاعات در راستای اطلاع یافتن از میزان ارزش دارایی‌های خود هستید، با خواندن این مطلب یا برقراری ارتباط با کارشناسان در آکادمی دانایان به طور کامل متوجه می‌شوید که ارزش گذاری چیست.
 


مفهوم ارزش گذاری چیست؟
ارزش‌گذاری به فرایند مشخص کردن ارزش فعلی یک مال مشخص، شرکت و کسب و کار گفته می‌شود. ارزش فعلی سرمایه یا شرکت می‌تواند طبق روش به کار گرفته شده در این مفهوم، برابر با ارزش ذاتی یا ارزش اقتصادی آن تعیین شود.
جهت ارزش گذاری دارایی‌ها باید مواردی چون، پتانسیل کسب درآمد، هزینه‌ی صرف شده در آن، ارزش بازار و موارد مشابه مربوط به آن سرمایه را بررسی نمود. ارزش گذاری شرکت‌ها هم به طور معمول طبق  معیارهایی چون پتانسیل رشد و گسترش، مدت زمان فعالیت شرکت، توانمندی تیم مدیریت کسب و کار، میزان درآمد فعلی و آینده محاسبه می‌شود.
به طور معمول از روش تحلیل بنیادی برای ارزش گذاری استفاده می‌شود. همچنین روش‌های دیگری نیز برای محاسبه آن مثل مدل قیمت‌گذاری سرمایه و  مدل تخفیف سود سهام به کار گرفته می‌شوند. به طور کلی در پاسخی کوتاه به سوال ارزش گذاری چیست می توان گفت:  ارزش گذاری به فرآیند کمی تعیین نمودن خالص ارزش دارایی یا یک کسب و کار گفته می‌شود.
روش های انجام ارزش‌گذاری چیست؟
ارزش گذاری مطلق
ارزیابی نسبی
مدل ارزش گذاری مطلق 
مدل های ارزش گذاری مطلق سعی دارند، ارزش ذاتی یا خالص ارزش دارایی یک سرمایه‌‌گذاری را تنها بر اساس مبانی بنیادی بیابند و نظر انداختن بر عوامل بنیادی این معنا را می‌دهد که فرد باید با توجه به نقدینگی، سود سهام و نرخ رشد مرتبط به یک کسب و کار تمرکز نماید و نگران شرکت‌‌های دیگر نباشد. مدل‌‌های ارزشی که در این دسته جای می‌گیرند شامل ‌مدل تخفیف سود سهام، جریان نقدی تنزیل شده، درآمد باقی‌مانده و مدل‌های مبتنی بر دارایی می‌شوند.
مدل های ارزیابی نسبی دارایی
این مدل ارزیابی در مقابل مدل پیشین با مقایسه شرکت و کسب و کارهای دیگر صورت می‌گیرد که شامل محاسبه مضرب‌ها و نسبت‌‌های متفاوت مثل مضرب قیمت‌ها به درآمد و مقایسه آن با شرکت‌‌ها و کسب و کارهای دیگر می‌باشد.
به عنوان مثال مثال اگر نسبت P/E شرکتی کمتر از نسبت P/E  در شرکتی دیگر باشد، آن شرکت ارزش کمتری خواهد داشت. به طور معمول ارزش گذاری نسبی، در محاسبه‌ها نسبت به مدل ارزش گذاری محض  یا مطلق بسیار آسان­تر و سریع­تر می‌باشد که باعث می‌شود بیشتر اشخاص از این مدل ارزش گذاری برای شروع محاسبه استفاد نمایند.
آکادمی دانایان آموزش‌های کاربردی و قدم به قدم تمامی روش‌های محاسبه دارایی و خالص ارزش دارایی را در اختیارتان قرار می دهد تا به بهترین شیوه‌ی ممکن ارزش کسب و کار و سرمایه خود را محاسبه نمایید.
 

انواع مفاهیم ارزش گذاری چیست؟
 ارزش گذاری در ارتباط با استارتاپ‌ها به شکل‌های متفاوت و  فراوانی استفاده می‌شود که بهتر است برای استفاده درست از آن، با مفهوم دقیق ارزش گذاری آشنا شویم.
در علوم مختلف تعاریف متعددی در رابطه با مفهوم «ارزش» وجود دارد. اما  زمانی که در علوم مالی و اقتصادی از آن سخن می‌گوییم، منظورمان ارزش فعلی یک دارایی، کسب و کار و شرکت می‌باشد. ارزش فعلی دارایی می‌تواند نشان دهنده‌ی ارزش‌های ذاتی، ارزش‌های اقتصادی، ارزش‌های منصفانه  یا ارزش بازار  باشد که در ادامه به بررسی انواع آن می‌پردازیم.
ارزش ذاتی سرمایه: به معنای ارزش واقعی یک شرکت یا کسب و کار، با در نظر گرفتن ارزش تمامی دارایی‌های مشهود و نامشهود آن می‌باشد که از روش تحلیل بنیادین ارزیابی می‌شود.
ارزش اقتصادی سرمایه:  حداکثر ارزش یا قیمتی می‌باشد که خریداران یا سرمایه‌گذاران برای یک دارایی، سرمایه یا شرکت قائل شده و حاضر به پرداخت آن می‌باشند.
ارزش منصفانه دارایی: این مفهوم گاهی با عبارت ارزش بازار جایگزین می‌شود  این دو عبارت مفاهیم بسیار نزدیکی به یکدیگر دارند اما تفاوت‌هایی جزئی نیز میانشان وجود دارد. ارزش منصفانه، یک قیمت منطقی از دیدگاه فعالان در بازار سرمایه و مورد توافق فروشنده و خریدار می‌باشد، به شرطی که هر دو طرف قرارداد با تمایل و آگاهی حاضر انجام معامله باشند.
ارزش بازار دارایی: قیمتی  که بازار طبق میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌کند.
تعریف خالص ارزش دارایی در ارزش گذاری چیست؟
خالص ارزش دارایی یا به اختصار NAV  میزان ارزش خالص یک واحد تجاری را نشان خواهد داد و به عنوان ارزش کل دارایی‌های آن واحد تجاری منهای ارزش کل بدهی‌های واحد مذکور محاسبه می‌شود.
این شاخص یک معیار استاندارد شده است که می‌توان از آن برای مقایسه عملکرد شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده نمود. به‌عبارت دیگر خالص  ارزش داراییها، شاخصی در بورس اوراق بهادار می‌باشد که برای ارزش‌ گذاری و برآورد ارزش ذاتی دارایی‌ شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری کاربرد دارد.
دلایل ارزش‌گذاری کسب و کارها
کسب و کارها در مراحل متفاوت فعالیتشان نیازمند ارزش گذاری دقیق می‌باشند. بعضی از کسب و کارهای نوپا در ابتدای فعالیتشان برای جذب کردن سرمایه و بعضی شرکت‌های متوسط و بزرگ در زمان ادغام و یا تملیک باید ارزش گذاری شوند که بعضی از مهم‌ترین دلایل این ارزش گذاری‌ها شامل مواردی می‌شوند که در ادامه به دلایل آن می‌پردازیم. آکادمی دانایان با ارائه مشاوره‌های کاربردی در راستای پاسخ به سوال ارزش گذاری چیست به دلایل آن نیز می پردازد.
پی بردن به ارزش معامله‌ها
زمانی که شخص یا نهادی قصد خرید یک شرکت را داشته باشد، باید ابتدا ارزش منصفانه یا همان ارزش معامله‌ی آن مشخص شود. ارزش معامله در واقع همان قیمتی می‌باشد که هر دو طرف معامله بر روی آن توافق دارند. ارزش معامله‌ی یک شرکت می‌تواند کم‌تر یا بیش‌تر از ارزش ذاتی آن  تعیین شود که به کمک ارزش گذاری دقیق مشخص می‌شود.
 اهمیت جذب سرمایه در ارزش‌گذاری چیست؟
شرکت‌ها  هنگام جذب سرمایه جهت مشخص نمودن سهم سرمایه گذار  نیاز به ارزش گذاری دارند. چرا که سهم سرمایه‌گذار طبق نسبت سرمایه‌ی وارد شده در شرکت تقسیم بر ارزش بعد از جذب سرمایه شرکت تعیین خواهد شد.
ادغام و تملیک در اهمیت ارزش گذاری سرمایه
ادغام هنگامی رخ می‌دهد که دو شرکت یا کسب و کار، به دلیل هم‌افزایی از دید گسترش فعالیت‌هایشان، کاهش هزینه‌ها و دلایلی دیگر به یک شرکت واحد  تبدیل شوند. تملیک نیز به حالتی گفته می‌شود که یک شرکت یا کسب و کار، اکثر یا تمام سهام شرکتی دیگر را خریداری کند  تا کنترل آن شرکت را به طور کامل بر عهده بگیرد. هنگام ادغام و تملیک شرکت‌ها، برای مشخص شدن دقیق ارزش معامله یا سهم دو طرف قرارداد، نیاز است شرکت‌ها ارزش گذاری شوند.
 همکاری مشترک و اهمیت ارزش گذاری چیست؟
هنگامی که که دو یا چند شرکت یا کسب و کار با هدف هم‌افزایی برای به اشتراک گذاری منابعشان با یکدیگر توافق نمایند، ارزش گذاری شرکت‌ها پیش‌نیاز انجام فرایند تعیین سهم و میزان مشارکت طرفین محسوب می‌شود.
آکادمی دانایان در طی سال‌ها فعالیت در حوزه ارزش گذاری کسب و کار و دارایی‌ها با استفاده از آموزش‌های گام به گام و مشاوره‌های کاربردی در تمامی مراحل وسعت بخشیدن دارایی و کسب و کارتان در کنار شماست.

خبرنامه - شبکه های اجتماعی