پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 رپورتاژ آگهی رپورتاژ خبری رپرتاژ خبری / خدمات          12 آبان 1401 - 03 November 2022


اگر به کدنویسی علاقه دارید و بین انتخاب زبان های برنامه نویسی سمت سرور و کلاینت مردد هستید؛ باید به تفاوت جاوا اسکریپت با php آگاه باشید. جاوا اسکریپت و php هر دو زبان های برنامه نویسی همه منظوره ای هستند که در صفحات وب مورد استفاده قرار می گیرند. 
جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی سمت کلاینت و php  زبان برنامه نویسی سمت سرور می باشد. این دو زبان با وجود مستقل بودن اما همسو با یکدیگر پیش می روند. برخی از معروف ترین وب سایت های جهان مانند yahoo، flicker، فیس بوک و ... با استفاده از این زبان ها طراحی شده اند. همچنین برای ساخت ابزارهای طراحی وردپرس نیز از جاوا اسکریپت و php استفاده می شود.
زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت سمت سرور و کلاینت
 
php بهتر است یا جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و سبک محسوب می شود. جاوا اسکریپت برای اولین بار در سال 1995 معرفی شد. این زبان مبتنی بر شی گرایی است و امروزه بیش از 70 درصد برنامه نویسان از آن استفاده می کنند. JS یک زبان برنامه نویسی Client-Side  است که به شما کمک می کند تا بتوانید تمامی جزئیات یک سایت را با توجه به سلیقه خود یا کارفرما طراحی کنید. 
تا قبل از سال 2009 از جاوا اسکریپت صرفا برای طراحی وب سایت های تعاملی استفاده می شد. اما با معرفی ابزار Node Js امکان اجرای جاوا اسکریپت سمت سرور نیز فراهم شد. از این لحاظ جاوا اسکریپت و php با یکدیگر قابل مقایسه هستند. 
طبق گزارشات وب سایت GitHub امروزه JS یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در دیتا سنتر این وب سایت می باشد. برای طراحی اپلیکیشن های موبایل و بازی های کامپیوتری از آن استفاده می شود. همچنین در پروژه های کاربردی و حساس، جاوا اسکریپت مورد استفاده قرار می گیرد.
 JS یک زبان برنامه نویسی رویداد محور است که تمامی کدهای برنامه را به صورت یکپارچه اجرا می کند. جاوا اسکریپت استانداردی برای برنامه نویسی های مبتنی بر مرورگر تلقی می شود. هر Browser دارای یک موتور جاوا اسکریپت برای اجرای کدها می باشد. JS یک زبان برنامه نویسی multi-paradigm و interpreted می باشد که بیش از 60% توسعه دهندگان و برنامه نویسان از آن استفاده می کنند.
زبان برنامه نویسی PHP
PHP یک زبان برنامه نویسی سمت back-end است که مانند JS جزو زبان های اسکریپتی محسوب می شود.  در واقع آن ها حاوی دستورالعمل هایی هستند که برای تفسیر در سمت سرور کلاینت در هنگام اجرا ارائه می شوند. توسعه وب با PHP در مواردی مانند جمع آوری دیتا از صفحات وب، مدیریت کوکی ها و تبدیل وب سایت های ایستا به پویا، کاربرد دارد.
 PHP با پایگاه داده های مختلفی کار می کند که مهم ترین آن ها MySQL است. اگر به آموزش php علاقه‌مند هستیند به یادگیری این برنامه بپردازید، این زبان اسکریپت نویسی، open source است و اولین بار در سال 1994 به جهانیان معرفی شد. بسیاری از وب سایت های مشهور دنیا مانند Wikipedia و Wordpress از PHP استفاده می کنند.
با استفاده از PHP امکان پیاده سازی وب سایت های داینامیک و انتقال آن ها به پنل مدیریت وجود دارد. این زبان برنامه نویسی نسبت به جاوا اسکریپت ساده تر است و به زمان کمتری برای یادگیری آن نیاز خواهید داشت. یکی از مزایای PHP این است که تقریبا تمامی هاستینگ ها از آن پشتیبانی می کنند. PHP فریم ورک های زیادی برای افزایش سرعت توسعه توسط برنامه نویسان ارائه داده است. از محبوب ترین آن ها می توان به لاراول و سیمفونی اشاره کرد.
سرعت و عملکرد Php یا javascript
 
جا وا یا پی اچ پی
سرعت و نحوه عملکرد جاوا اسکریپت با php متفاوت است. JavaScript یک زبان برنامه نویسی single-threaded، رویداد محور می باشد که از مدل non-blocking I/O پیروی می کند. ماهیت نامتقارن آن موجب می شود تا هر تکه کد به صورت مستقل و بدون نیاز به اجرای توابع دیگر، اجرا شود. این قابلیت باعث کاهش latency برنامه خواهد شد. به همین علت جاوا اسکریپت برای برنامه های استریم مناسب است. سرعت Node.Js با وجود موتور V8 افزایش پیدا کرده و اتصال به سرور ثبات بیشتری دارد. در نهایت عملکرد callback آن بهینه تر می شود.
زبان برنامه نویسی php دارای مدل اجرایی blocking I/O و اجرای multi-threaded می باشد. این زبان ماهیت synchronous یا متقارنی دارد. به همین دلیل سرعت اجرای کد های php نسبت به Javascript کمتر است. در نهایت می توان گفت بین Php یا جاوا، PHP پایدارتر است.
Open Source بودن PHP
PHP یک زبان برنامه نویسی Open Source است که پایگاه پشتیبایی خوبی دارد و توسط جمعی از توسعه دهندگان و برنامه نویسان ساپورت می شود. این زبان برنامه نویسی کاملا رایگان است و برای کار کردن با آن صرفا به یک وب سرور و یک مرورگر وب نیاز خواهید  داشت. اما جاوا اسکریپت بر پایه استاندارد ECMAScript ایجاد شده و open source نیست. برای استفاده از JS نیازی به پرداخت هزینه نیست؛ زیرا آن هم رایگان است. 
قابلیت توسعه Php یا javascript
Php با HTML ادغام می شود و امکان گسترش آن با استفاده از فناوری هایی مانند MySQL و PostgreSQL وجود دارد. php دارای دو پکیج منیجر به نام های Composer و PEAR است. PEAR یک کتابخانه از کد‌های Open Source می باشد و Composer وابستگی های موجود در برنامه را مدیریت می کند. 
جاوا اسکریپت با Ajax، XML و HTML قابل ادغام است. دارای چندین فریم ورک بزرگ می باشد. با این حال همچنان فریم ورک های جدید هم ارائه می دهد. از مشهور ترین فریم ورک های این زبان برنامه نویسی می توان به React، Vue و Angular اشاره کرد. فریم ورک Node.js نیز مخصوص بخش بک اند است که همراه با NPM به صورت از پیش نصب شده عرضه می شود. شما قبل از انتخاب فریم ورک بک اند Php یا جاوا، باید به مواردی مانند کیفیت های فنی، هزینه توسعه، عملکرد و سرعت آن فریم ورک توجه داشته باشید.
مقایسه سادگی زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت با php
جاوا اسکریپت بر خلافHTML یا CSS یک زبان نشانه گذاری نیست و آموزش جاوا اسکریپت برای کسانی که به زبان های برنامه نویسی دیگر مسلط اند، راحت تر است. php نیز یک زبان برنامه نویسی ساده محسوب می شود. هر دوی آن ها تفسیری هستند و امکان اصلاح کدها و اجرای دوباره آن ها بدون نیاز به کامپایل مجدد وجود دارد. منطق جاوا اسکریپت با دیگر زبان های برنامه نویسی متفاوت است به همین علت یادگیری آن برای کسانی که آشنایی زیادی با برنامه نویسی ندارند، سردرگم کننده خواهد بود.
ارتباط جاوا اسکریپت با php از لحاظ همزمانی 
ارتباط جاوا اسکریپت با php با توجه به شباهت ها و تفاوت هایی که با یکدیگر دارند، غیر قابل انکار است. JS یک زبان برنامه نویسی تک رشته ای و نامتقارن است. می توان با استفاده از Ajax با Javascript تابع‌های Asynchronous ایجاد کرد.
 Ajax باعث می شود تا صفحات وب بتوانند با تبادل اطلاعات با سرور به صورت غیر همزمان، قسمت هایی از صفحه را آپدیت کنند. در واقع امکان تغییر بخش هایی از صفحه بدون نیاز به بارگذاری کامل، وجود دارد. در واقع بدون Ajax کاربران برای دریافت اطلاعات کمی از سرور، باید کل صفحه را رفرش می کردند.
مقایسه امنیت جاوا اسکریپت با php
 
جاوا یا php بهتر است

به دلیل قابل مشاهده نبودن کد های php در مرورگر، این زبان برنامه نویسی از امنیت بیشتری نسبت به جاوا برخوردار است. کد های جاوا اسکریپت آسیب پذیری بیشتری دارند. برای حل این مشکل می توان از روش هایی مانند استفاده از SSL/HTTPS کمک گرفت.
منبع: مداد سبز

تگ ها برنامه نویسی جاوا اسکریپت مداد سبز php پی اچ پی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی