پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 رپورتاژ آگهی رپورتاژ خبری رپرتاژ خبری / خدمات          12 اردیبهشت 1400 - 02 May 2021


یکی از شایع ترین مشکلات و بیماری های کبد، که امروزه بسیاری از مردم به آن مبتلا هستند بیماری کبد چرب گرید۲ است. آشنایی با مشکلات حاصل از این بیماری و عوارض آن روی بدن، نشانه ها و علائم ابتلا به آن، راه های پیشگیری و  نیز نکات و روش های درمان این بیماری با توجه به گستردگی طیف مبتلایان آن امری ضروری به نظر میرسد. رسیدن به پاسخ این سوال که "کبد چرب گرید۲ چیست؟" هدف این مقاله است.



1. کبد چرب
کارایی کبد در بدن انسان سم زدایی خون میباشد که این عضو را به یکی از مهم ترین و حیاتی ترین اعضای بدن انسان تبدیل نموده است. بعد از طی کردن مسیر گوارش ، خون به نخستین جایی که میرسد کبد است. بعد از تصویه خون از جمله وظایفی که بر عهده ی کبد است ، تولید پروتئین و چربی های مورد نیاز بدن انسان است. به علت مشکلات تغذیه ای که امروزه در جوامع انسانی رواج یافته این عضو نیز مانند سایر اندام های بدن انسان در معرض خطر ابتلا بیماری قرار میگیرد. 
با رسیدن چربی بدن انسان به پنج تا ده درصد، فرد دچار بیماری کبد چرب خواهد شد. مواردی، مثل مصرف بیش از اندازه ی  امگا۶، چربی های اشباع و قند و همین طور استعمال دخانیات، عدم تحرک و فعالیت های جسمانی ، تغذیه نامناسب، اضافه وزن، فشار خون بالا، بارداری و استفاده بی رویه از دارو هایی از قبیل آسپرین و تتراسایکلین هم ممکن است  عامل ابتلا به این بیماری باشد.





2. کبد چرب گرید۲ چیست؟
در این نوع از چربی کبد، چربی بیش از بقیه ی انواع به عنوان تری گلیسیرید ذخیره می شود. این چربی  تغییراتی در سلول ها به وجود می آورد و بیشتر عناصر سلول ها را ویرایش کرده یا جا به جا می کند و مانع کار کردن درست آن ها میشود.
در کبد چرب گرید۲ عاملی که باعث آسیب رسیدن به کبد میشود رادیکال های آزاد است. البته کسانی نیز هستند که با وجود ابتلا به این بیماری قادرند رادیکال های آزاد را کاهش دهند ولی در گروه دیگر مبتلایان به کبد چرب گرید۲ ، این آسیب ها ادامه خواهند داشت. مصرف مشروبات الکلی یکی از مهم ترین عوامل ایجاد رادیکال های اضافی محسوب میشود. از عوامل دیگر نیز میتوان به تغذیه از غذاهایی که چربی اشباع نشده دارند نیز اشاره کرد.
گفتنی است محققان بر این باورند که چربی های اشباع شده باعث ایجاد کبد چرب میشوند اما در مواردی دیده شده است که چربی های اشباع غیر اشباع هم عامل چربی کبد بوده اند.
همچنین دیگر مواردی که جزو علل بروز چربی کبد از نوع گرید۲ هستند عبارت اند از:
دیابت
سندروم متابولیک
چاقی یا اضافه وزن
مصرف برخی از دارو های چربی زا
اختلالات ژنتیکی





3. علائم کبد چرب گرید۲ و راه های تشخیص آن

 کبد چرب گرید 2 یا استئاتوهپاتیت غیرالکلی (NASH) هیچ علامتی ندارد. اما در برخی از مبتلایان به صورت ، درد همیشگی در بخش فوقانی سمت راست شکم خود، بالای کبد بزرگ نمایان میشود.  اگر مبتلا به کبد چرب گرید۲ باشید احتمال دارد به طور کلی احساس خستگی کنید. 
کاهش وزن، بی اشتهایی، زرد شدن چشم ها، ورم شکم و پا ها، خارش و گیجی نیز از دیگر علائم گرید۲ است. اما چنانچه گفته شد هیچکدام از کسانی که مشکلات بالا را دارند حتما دچار این بیماری نیستند و بیشتر افراد اصلا علائمی ندارند.
جمع شدن بیش از اندازه چربی در کبد باعث التهاب کبد میشود. و التهاب کبد سبب بروز هپاتیت نیز خواهد شد.
گفتیم که کبد چرب گرید۲ در اکثر اوقات هیچ علائمی ندارد. باید اضافه نمود که هیچ آزمایش اختصاصی هم وجود ندارد که قابلیت تشخیص این بیماری را داشته بشد. 
اما یکی از روش هایی که برای این امر صورت میگیرد، تست عملکرد کبد از طریق آزمایش خون است.
در این آزمایش LFT  اندازه گیری میشود. چنانچه میزان آن غیر عادی از حالت معمول باشد فرد دچار مشکل است. حال تمام بیماری ها و مشکلاتی که به غیر طبیعی بودنLFT می انجامد یکی یکی بررسی میشود و اگر پزشک هیچ مشکل دیگری تشخیص نداد اینگونه استنباط میکند که فرد دچار بیماری کبد چرب گرید۲ گشته است.



4. چگونه از کبد چرب گرید۲ پیشگیری کنیم؟
ورزش منظم و نگه داشتن وزن در حالت نرمال: چاقی یکی از مشکلاتی است که میتواند به کبد چرب منتهی شود. ورزش مداوم روزانه و پیگیری عملکرد های کاهش وزن به شما در کمک خواهد کرد که بیشتر روی تغییرات چربی در کبد خود کنترل داشته باشید.

الکل مصرف نکنید: الکل از اصلی ترین عوامل ایجاد کننده کبد چرب است. اگر به کبد چرب گرید 2 مبتلا بودید، الزامی است میزان مصرف الکل خود را کاهش داده و حتی قطع کنید تا از صدمات بیشتر بر کبد خود جلوگیری کنید.

تغذیه مناسب: شما در هر وعده ی غذایی باید غذایتان را کاملا متعادل و مقوی و سالم انتخاب کنید چون سو تغذیه ن تنها عامل چربی کبد بلکه دیگر بیماری ها نیز می باشد.

 سبزیجات و میوه بخورید: مصرف زیاد سبزیجات سبز و میوه جزو اولویت هایتان باشد. چراکه غنی از آنتی‌اکسیدان هستند و با کمک به روند مبارزه بدن با سموم و دفع آن ها به فرایند سم زدایی بدن کمک می نمایند. همچنین این موارد حاوی مقدار زیاد از آنزیم های طبیعی و مواد تقویت کننده سیستم ایمنی هستند که به تقویت بیشتر کبد نیز کمک میکنند.

غلات سبوس‌ دار را به برنامه غذایتان اضافه کنید: غلات کامل ویتامین های ضروری دارند که با تجزیه مواد سمی بدن ایمنی کبد را افزایش میدهند.

غذا های ناسالم را کنار بگذارید: پاستا، برنج، آرد تصفیه شده، محصولات نانوایی، غلات صبحانه و سیب‌ زمینی، باید حد الامکان کاهش یابند. چون این مواد مقدار زیادی کربو هیدرات دارند که احتمال دارد، به انباشته چربی در کبد بیانجامد و درصد ابتلا به کبد چرب گرید۲ را افزایش دهد.
نمک و شکر زیاد نخورید: سعی کنید مصرف نمک و شکر را تا جایی که می توانید کم کنید.

از روغن های سالم استفاده کنید: از روغن‌ های سالم مانند روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن بذر کتان و سایر روغن های گیاهی در پخت غذاهای خود استفاده کنید. این روغن ها دارای چربی طبیعی هستند و در حفظ سلامت کبد تاثیر زیادی دارند.

سطح کلسترول و قند خود را کنترل کنید: با برنامه غذایی مناسب و تغذیه ی سالم میتوانید سطح کلسترول خود را کنترل کنید. همچنین اگر به دیابت مبتلا هستید یا در خانواده سابقه ابتلا به این بیماری وجود دارد باید در کنترل قند خود نیز بکوشید تا از بروز مشکلاتی مثل نارسایی کبد یا سیروز هم جلوگیری شود.


کبد چرب گرید۲ یکی از انواع این بیماری رایج یعنی چربی کبد است. فشار خون، دیابت نوع ۲ و چربی خون عوارضی هستند که گرید۲ میتواند باعث به بروز آن ها شود.
این بیماری با اصلاح الگوی تغذیه و پرهیز از مشروبات الکلی و استعمال دخانیات، بدون مصرف دارو هم قابل درمان یا پیشگیری است و شما میتوانید با رعایت اصول ذکر شده از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید

خبرنامه - شبکه های اجتماعی