پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba



اگر نگاهی به تاریخچه تهیه نقشه بیاندازیم، در  حدود 4000 سال پیش در مصر و روم باستان، نقشه هایی شبیه به کروکی به صورت حدودی برای تعیین حد و حدود زمین های کشاورزی ترسیم می شد. این ترسیمات و حدود ها بر روی لوح های گلی، حک و نگهداری می شد.
در جوامع گذشته نقشه ها با انجام اندازه گیری و متر کشی انجام می شدند، به این صورت که حد و حدود زمین متر کشی شده روی صفحه های کاغذی کشیده می شد.
نقشه های شهری در کاغذهای بسیار بزرگ و توسط چند کارتوگراف ترسیم می شدند. این نقشه ها در ابتدا به صورت کروکی و با دقت کم تهیه می شدند.

نقشه های قدیمی

نقشه های قدیمی در  ایران

در ایران در سال 1310 با توجه به قوانین وضع شده توسط سازمان ثبت، پلاک دهی ثبتی و تهیه ی اولین نقشه های کاداستر تقسیم شدند. روند پلاک دهی در ایران به این صورت بود که هر شخص با مراجعه به دفاتر ثبت اسناد، یک پلاک ثبتی برای ملک مورد نظر خود دریافت می کرد. و به این صورت تهیه نقشه های کاداستری در ایران شروع شد.
با گذشت زمان و پیشرفت جوامع روند تهیه نقشه هم پیشرفته تر شد. با شروع جنگ های جهانی اول و دوم تغییر و تحول عظیمی در نحوه تهیه نقشه بوجود آمد و نقشه ها پیشرفته تر شدند.

نقشه های قدیمی

یکی از پیشرفت های عظیم در نقشه برداری و عملیات تهیه نقشه، در جنگ های جهانی انجام شد که دوربین های عکسبرداری بر روی پرنده های سرنشین دار و بدون سرنشین سوار شدند و عکسبرداری هوایی انجام شد. عکس های هوایی اولیه با استفاده از دوربین های آنالوگ گرفته می شد.
پس از روی کار آمدن دوربین های دیجیتال عکسبرداری هوایی به شکل پیشرفته تری انجام شد که این عکس ها برخلاف عکس های آنالوگ ژئورفرنس بودند.
پس از عکس برداری هوایی و تهیه عکس های هوایی، نقشه های شهری و غیر شهری به شکل جدیدی تهیه می شدند. این نقشه ها با استفاده از دستگاه های مخصوص، عکس های هوایی آنالوگ را به واسطه دید سه بعدی اپراتور به نقشه تبدیل می کردند.

در ایران عکسبرداری هوایی از دهه 30 شروع شد و در دهه 40 اولین عکسبرداری سراسری از کل ایران آغاز گردید.
پس از گذشت چندین دهه و با روی کار آمدن نرم افزار های ترسیمی مانند اتوکد این روند به صورت سیستمی و بسیار دقیق ادامه پیدا کرد.

ماهواره ها و تهیه نقشه

در چند دهه اخیر با اختراع ماهواره ها و استفاده از آنها برای تعیین موقعیت، تهیه نقشه ها به شکل جدیدی شروع شد.

تهیه نقشه با استفاده از ماهواره

با روی کار آمدن گیرنده های تک و چند فرکانسه، نقشه برداران برای تهیه انواع نقشه های با دقت بالا با استفاده از این دستگاه ها تعیین موقعیت نقطه ای انجام می دادند و سپس با استفاده از نرم افزار های ترسیمی عملیات کارتوگرافی و تهیه نقشه را انجام می دادند.
در حال حاضر نقشه برداری با جی پی اس های مولتی فرکانس (که دقت بالایی در تعیین موقعیت دارند) و تلفیق آن با پهپاد های نقشه برداری که تصاویر ژئورفرنس تولید می کند، انجام می شود که نسبت به نقشه های تولید شده در نسل قبلی دقت بسیار بالاتری دارد.
نقشه های تهیه شده توسط یکی از این دو تکنولوژی را اصطلاحا نقشه های یو تی ام می گویند که این نقشه ها مورد تایید سازمان ثبت اسناد است.

تعریف نقشه

تصویر قائم عوارض موجود بر روی سطح زمین را نقشه می گویند. برای نمایش دادن این عوارض بر روی صفحه کاغذ و یا کامپیوتر، این عوارض به نسبت خاصی (که به آن مقیاس می گویند) باید کوچک شوند.

روش های تهیه انواع نقشه

هیدروگرافی

برای تهیه داده های سطح دریاها و رودخانه ها از زیرشاخه هیدروگرافی استفاده می شود. این داده ها به وسیله دستگاه های شبیه تاید گیج و جی پی اس هایی که بر روی وسایل ناوبری سوار می گردند اخذ می شوند.

سنجش از دور

داده های سنجش از دور در حالت کلی به وسیله پهپاد های فتوگرامتری، انواع ماهواره و اسکنر های لیزری هوایی جمع آوری می گردند.

فتوگرامتری

فتوگرامتری شامل عکسبرداری از یک عارضه یا منطقه می باشد. برای تهیه نقشه های شهری از ابزاری به نام پهپاد استفاده می گردد.

جمع آوری داده ها از روی سایر نقشه ها

این نوع جمع آوری داده با استفاده از نقشه هایی هستند که در دهه های قبل تهیه و ترسیم شده اند و با استفاده از روش های مختلف (با استفاده از نرم افزار هایی مانند Arc GIS) از روی این نقشه ها جمع آوری می شوند.
باید توجه گردد که داده های برداشت شده از روی این نقشه ها دارای دقت بسیار بالایی نمی باشد.

انواع نقشه ها از موضوع و کاربری نقشه

نقشه های طبیعی

این نقشه ها عوارض و پدیده های طبیعی (مثل توپوگرافی زمین، سد ها ، رودخانه ها و...) را برای مدیریت و برنامه ریزی های شهری نمایش می دهند.

نقشه های انسانی

این نقشه ها سازه های ساخت بشر نظیر جاده ها، معادن، فرودگاه ها و... را نشان می دهد که اکثرا برای انجام محاسبات عمرانی مورد استفاده قرار می گیرند.

نقشه های تلفیقی

با استفاده از چند نقشه، نقشه های تلفیقی بوجود می آیند. نقشه های گردشـگری و یا نقشه ارائه شده توسط شرکت گوگل از این دسته نقشه ها می باشند. این نقشه ها اطلاعات توصیفی و ریاضی را در کنار هم در اختیار کاربر قرار می دهند.
در این مقاله سعی کردیم روند تهیه نقشه های قدیمی را تا به امروز شرح دهیم. امیدواریم از این مطلب استفاده کرده باشید.

تگ ها نقشه نقشه برداری

خبرنامه - شبکه های اجتماعی